VISCERAL
SPACE ─ invärtes rum
SU-EN BUTOH COMPANY 20 ÅR
28 januari – 11 mars 2012
SU-EN BUTOH COMPANY 20 ÅR
28 januari – 11 mars 2012
Installationer
och kroppsliga rum från SU-EN Butoh Companys dansföreställningar
under
20 år.
SU-EN
med Gunnar H Stening, Lee Berwick (UK), Rickard Sporrong, Junichi Kakizaki
(Japan), Lise-Lotte Norelius, Fredrik Olofsson (Sverige/Tyskland) samt
Skrotcentralen i Uppsala AB.
The body in between
Somewhere between the
inside of the body and far away
a new essence of the body
is born
SU-EN Butoh Company ─ 20 år av konstnärliga aktiviteter! SU-EN
firar 20 år som butohkonstnär, konstnärlig ledare, koreograf och pionjär inom
butohkonsten i Sverige. Under 1980- och 1990-talen studerade hon för den
legendariska butohkonstnären Yoko Ashikawa i Tomoe Shizune & Hakutobogruppen.
SU-EN har internationellt renommé för sin egen särpräglade butohdans och anses
vara en av de främsta inom butohkonsten idag. Det egna danskompaniet grundade
hon i Tokyo 1992 och sedan 1997 har hon haft sin bas i Haglund skola i Almunge
utanför Uppsala. SU-EN Butoh Company verkar i Sverige och i hela världen med
föreställningar, workshops, videofilmproduktioner, projekt och föreläsningar.
Sedan 2006 är SU-EN även konstnärlig ledare för Friktioner – internationell
performancekonstfestival i samarbete med Uppsala konstmuseum.
Under år 2011 har SU-EN prisbelönats tvåfaldigt:
Det japanska Uchimurapriset, uppkallat efter
pjäsförfattaren Naoya Uchimura (1909–1989)
Kulturtidskriften Coras årliga kulturpris – Årets Corist,
för sin gränsöverskridande verksamhet som förenar den japanska danskonsten med
svenskt feministiskt konstnärsskap
Butohdans är en konstform som vill visa kroppen som ett
levande konstverk omsluten av tid och rum, född ur en värld av organiska och
levande material. Scenrummet: golv, tak och väggar, blir till möjligheter för
det outforskade och förskjuter kroppens kontur. Butohkroppen föds någonstans i
gränslandet mellan den inre och den yttre oändligheten. Utställningens
titel – Visceral Space – gestaltar det inre rummet.
Uppsala konstmuseum visar installationer, bilder,
videoverk, filmer, ljud, objekt, kostymdetaljer och andra minnen från ett urval
av SU-EN Butoh Companys föreställningar, tidigare och även framtida. Minnena är
noggrant utvalda för att ingå i nya gestaltade rum. I vissa fall har ett
videoverk, ett objekt eller en musikkomposition från en tidigare föreställning
gjorts om i en ny, för utställningen omskapad, form. Varje utställningsrum är
en egen scenografi, en karaktär och en stämning som både väcker minnen av framförda
verk och som samtidigt ger en helt ny upplevelse. Utställningen är lika
intressant oavsett om man sett tidigare verk eller inte, med eller utan
referenser.
Många brukar framhålla SU-ENs förmåga till hög
konstnärlig integritet, nyskapande och kvalitet. Ett dansverk är mycket mer än
själva dansen och koreografin. I föreställningar och verk, liksom i denna
utställning, är andras arbeten och konstnärsskap lika närvarande som SU-ENs.
Om de
övriga medverkande konstnärerna i utställningen:
Gunnar
H Stening är fotograf, bild- och metallkonstnär med bas i
Uppsala. Han har samarbetat med SU-EN sedan 1994 i olika projekt bl a Scrap
Bodies, Yatra och Blush med både material i scenrum, kostym och fotografi.
Lee
Berwick är ljudkonstnär med bakgrund i södra Londons underground
dub. Han arbetar med ljudspecifika projekt och har visat sitt arbete på bla
London’s Hayward Gallery och ICA. Utmärkande för Berwick’s arbete är att spela
in ljud på en specifik plats och sedan komponera allt utifrån de ljuden; tex en
skrotcentral, Slussen eller floden Thames. Han driver skivbolaget Digidub sedan
1989 och är internationellt verksam. Berwick har på senare tid även producerat
videoverk, bl a verket Yatra. Samarbetet med SU-EN löper regelbundet
sedan1994.
Rickard
Sporrong är dator- och videokonstnär med bakgrund i rockmusiken.
Han har även medverkat i olika scenkonstföreställningar, där han arbetar
med videomediet på ett interaktivt sätt. Sporrong är baserad i Uppsala.
Lise-Lotte
Norelius är tonsättare och friimprovisationsmusiker. Hon arbetar
med live-elektronik, realtidsbearbetning av instrument eller andra ljudkällor.
Hon har studerat elektroakustisk komposition vid KMH (1998-2002) och komponerat
musik för högtalare (eam), musiker och live-elektronik, dansföreställningar,
poesi, ljud/videoverk och teater. LL framträder som soloartist och med olika
konstellationer exempelvis Ludd (med Ida Lundén), Välfärdsorkestern (med Sören
Runolf) och i projekt med konstnärer från olika fält.
Fredrik
Olofsson är programmerare, videokonstnär och datormusiker. Han
arbetar inom en mångfald områden. Två av hans längst pågående projekt är den
interaktiva konstgruppen MusicalFieldsForever och den audiovisuella duon klipp
av. Ensam framträder han under namnet redFrik.
Junichi
Kakizaki är bildkonstnär med bakgrund som blomsterkonstnär. Han
arbetar fortfarande ofta med levande växter och blommor som material och på
senare tid även med installationer i Land Art stil. Han är baserad i Nagano,
Japan.
Robert
Alm/Skrotcentralen i Uppsala AB
Skrotcentralen är ett familjeföretag som grundades av
Thore Alm 1935, det drivs idag av 3:e generationen Alm. Skrotcentralen samlar
in och återvinner, dvs. sorterar och bearbetar 40-50 000 ton järn och
metallskrot till en råvara för smältverk per år.
Om de
föreställningar som utställningen refererar till
SCRAP
BODIES (1998-)
Ett verk som skapar ett visuellt möte mellan konst, kropp och metallskrot.
Ett verk som skapar ett visuellt möte mellan konst, kropp och metallskrot.
SU-EN kom för första gången till Skrotcentralen i Uppsala
AB i Boländerna i Uppsala 1997. Hon var på jakt efter en spännande plats för
ett fotograferingstillfälle. Sedan dess har hon arbetat med en mängd projekt
och ett stort antal verk har skapats inspirerat av denna fantastiska plats. Vad
som fascinerade med platsen var det faktum att kroppen blev så liten i jämförelse
med dessa högar av metall. Samtidigt pågick ett dundrande kretslopp och en
fantastisk återvinningscykel utan like! Hon ville bli del av detta
kretslopp. Scrap Bodies blev även en videofilm Skrotliv som
samproducerades med SVT. SU-EN stod för idé, koreografi, dräkt och hår.
Videofilmen producerades av SU-EN och Rickard Sporrong. Musiken komponerades av
Lee Berwick.
VORACIOUS
(2012)
/ glupsk, utsvulten (planerad premiär i Leipzig våren 2012)
/ glupsk, utsvulten (planerad premiär i Leipzig våren 2012)
Ett kommande dansverk om begär att ingå i total symbios
med omvärlden, att äta omvärlden, ta in den genom munnen, in i
matsmältningssystemet. Föreställningen kommer att gå på USA-turné till New
York, Chicago och Seattle. I samarbete med Gunnar H Stening har SU-EN skapat en
fotografisk installation baserat på temat för denna utställning.
I verket är begreppen utsvultenhet, gluphunger,
glupskhet, begär, åtrå, girighet, törst och desperation centrala.
Utsvultenheten är som ett begär och gluphungern är en passion som sätter
igång en födelseprocess. Något föds och förpassas åter ut till världen igen,
avföring, avkomma. Kretslopp.
NYTT
LIV (2007)
Tre föreställningar på en utomhusscen på Vaksala torg i
samband med Uppsala kommuns Linnéfirande år 2007. Nytt Liv var en hyllning till
naturen och Carl von Linné till 300-års jubileet. Det refererar till en av
Linnés beskrivningar av vårens ankomst då naturen får nytt liv. SU-EN
koreograferade och iscensatte föreställningen med ett stort antal dansare,
musiker, barn, seniorer, djur och en blomsterkonstnär. Viola Germain stod för
kostymerna. Nytt Liv var ett samarbete med Musik i Uppland och stråkensemble ur
Uppsala Kammarorkester.
I utställningen visas en huvudbonad till föreställningen
av den japanske blomsterkonstnären Junichi Kakizaki. Han har omskapat den
särskilt för utställningen år 2012.
RAPTURE
(2011)
Föreställningen visades på Dansens hus i Stockholm hösten
2011. Genom estetiskt laddade kroppar undersöktes begrepp som hänryckning,
extas, kaos och total skönhet. En stark inspiration till föreställningen utgörs
av ”tantarismen” frpån 800-talets Italien, en legend som berättar om att den
som blivit biten av en Tarantulaspindel måste dansa sig ren för att få
förlåtelse. Verket laddades med vansinne, besatthet och kroppens explosiva
behov.
I utställningen visas ett objekt från föreställningen med
grenar, tistelblommor och stenar av blomsterkonstnären Junichi Kakizaki.
BLUSH ─
various shades of being alive (2010)
Föreställningen hade världspremiär på Dansstationen i
Malmö och visades därefter på Moderna Dansteatern i Stockholm och
Pusterviksteatern i Göteborg under år 2010. Blush betyder rodnande, d v s en
fysisk och emotionell reaktion genom huden, och uttrycket har även en glamorös
aspekt, i t ex sminkningen och masken. Ansiktena blir till landskap, till
rodnande rum. I Blush syns också referenser till konsthistoriska begrepp såsom
action painting, renässansmåleriets synliga penseldrag och koloristisk
folklore, liksom inspiration av stökiga varietéklubbsscener, melankoliska rum
och konstnärer som Paul McCarthy, Hans Bellmer och Odd Nerdrum.
Föreställningen Blush började som en installation. Den
beskrevs i programbladet som en LiveMusicalButohActionArt - Installation.
Medverkande musikkonstnär, Lise-Lotte Norelius, och bildkonstnär, Fredrik
Olofsson, arbetade med live-processande av bild och ljud i ett växelspel med
den pågående dansen. En viktig del i föreställningen utgjordes av bildspelet.
Fotografierna togs ett par kalla oktoberdagar i SU-ENs grannes lada och förråd;
ruttna plommon, färg och papperslöv kastades vilt omkring kropparna och blev
till ett stort antal intressanta konstbilder.
Den 11 mars kommer SU-EN Butoh Company och Lise-Lotte
Norelius att göra en action painting och en re-mix av Blush som avslutning på
utställningen.
SLICE
– a visceral dissection (2003)
Föreställningen visades på Kulturhuset i Stockholm,
Pusterviksteatern i Göteborg och på flera internationella festivaler runt om i
världen. Under senare årtionden har den japanska butohdansen genomgått
förändringar och utvecklats mot en mer samtida estetik. Verket SLICE visar en
tydlig brytning med den mer traditionella formen som SU-EN inledde sin
produktion med. Estetiken är mer fri och nyskapande än tidigare. SLICE betyder
skära.
Dansverket och videofilmen SLICE skapades ungefär
samtidigt och videofilmen fick utgöra en del av dansverket. SU-EN var vid den
här tidpunkten fascinerad av att utforska vad som skulle hända om man skar upp
mänsklig hud och såg vad som fanns inuti. Hon läste anatomiböcker och tittade
på kannibalfilmer. Hon såg på när hennes man rensade fisk på båten, han var
fiskare då de träffades. Hans kropp var smetig av blod och fiskfjäll och SU-EN
såg det som en intressant förskjutning av vad som utgjorde kroppens insida
respektive utsida. SU-EN stod för koreografi, dans, scenografi och dräkt. Lee
Berwick stod för musik och SU-EN och Rickard Sporrong producerade videofilmen.
I utställningen visas en installation med videofilm och
objekt. SU-EN kommer att uppföra Slice –
body installation som en performance i utställningen lördagen den 18
februari.
CHICKEN
INSTRUCTION VIDEO (2004)
Projekt Höna – instruktionsvideo
Projekt Höna – instruktionsvideo
CHICKEN
LIFE (2002)
Konstvideo där SU-EN lever med andra ”riktiga” hönor i bur. Hönan har en speciell position i den traditionella butohn. Redan Hijikata Tatsumi, förgrundsfigur för butohdanskonsten i Japan under 1960-talet hade hönan med såsom ett av de kroppsmaterial som tränades i hans studio.
Konstvideo där SU-EN lever med andra ”riktiga” hönor i bur. Hönan har en speciell position i den traditionella butohn. Redan Hijikata Tatsumi, förgrundsfigur för butohdanskonsten i Japan under 1960-talet hade hönan med såsom ett av de kroppsmaterial som tränades i hans studio.
Den traditionella hönan i butohdansen var en mer estetisk
höna. SU-EN blev med tiden uppmärksammad på djurrättsfrågor och därmed blev
hennes höna mer politisk. Under många år gjorde hon installationer där
deltagare kunde leva som hönor. Detta kulminerade i Chicken Instruction Video,
som också är en kritisk kommentar till det enorma utbudet av videor med
träningsprogram i olika metoder. (Som ledstjärna nämns Jane Fondas Aerobics
videos.)
Chicken Instruction Video producerades av SU-EN och Rickard
Sporrong med input av ”hönsskötare” Hans T Sternudd. Chicken Life producerades
av SU-EN och Rickard Sporrong.
Instruktionsvideon finns att köpa i museishopen i
DVD-format för den som vill prova på att bli en höna hemma i lugn och ro.....
Elisabeth Fagerstedt
Museichef/curator
Museichef/curator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar