LOVE ENQVIST
DIGGERS AND DREAMERS
Intentional Communities in
the new age
1 december 2007 – 27 januari 2008
UPPSALA KONSTMUSEUM
Utställningsåret
2007 bärs av en genomgående idé. Uppsala konstmuseum sätter ett särskilt fokus
på konstnärlig forskning, utopisk eller ej, med hänsyftning till årets
Linnéfirande. Det är med stolthet som museet nu presenterar en omfattande
soloutställning med en ung konstnär vars konst är såväl djupt utforskande som
innerligt berättande. Love Enqvist examinerades från konsthögskolan i Stockholm
2006 och har såväl under som efter sina utbildningar producerat verk och
installationer vars idéinnehåll pendlar mellan science fiction, utopier,
andlighet, mentala processer, sublimiteter och dess ytterlighet i ett renodlat
forskningsperspektiv med deskriptiva studier av reella fenomen i den verkliga
världen. Till det sistnämnda hör inte minst projektet Diggers and Dreamers -
Intentional Communities in the new age.
Diggers and Dreamers – Intentional Communities in
the new age
Med den upptäcktsresandes blick har konstnären rest till en rad märkliga och ibland otillgängliga platser runt jorden. Hans intention har varit att dokumentera utopiska samhällen och livsformer. Han har fotograferat stadsliknande samhällen i form av landskapsbilder och närmiljöskildringar, han har filmat och intervjuat dess upphovsmän och –kvinnor, nedtecknat deras visioner, idéer, samhällskick och organisation, samt undersökt och bearbetat fysiska uttryck och formspråk från skilda platser. Projektet innefattar ännu existerande samhällen som grundades under perioden 1968 – 1975 och som uttryckt sina visioner i t ex arkitektur. Han har ställt sig en serie frågor av ren forskningskaraktär: Hur har platserna förändrats under de 30 – 40 år som gått, är de idag levande museer eller levande laboratorier, finns det ett utopiskt byggande och arkitektur?
Med den upptäcktsresandes blick har konstnären rest till en rad märkliga och ibland otillgängliga platser runt jorden. Hans intention har varit att dokumentera utopiska samhällen och livsformer. Han har fotograferat stadsliknande samhällen i form av landskapsbilder och närmiljöskildringar, han har filmat och intervjuat dess upphovsmän och –kvinnor, nedtecknat deras visioner, idéer, samhällskick och organisation, samt undersökt och bearbetat fysiska uttryck och formspråk från skilda platser. Projektet innefattar ännu existerande samhällen som grundades under perioden 1968 – 1975 och som uttryckt sina visioner i t ex arkitektur. Han har ställt sig en serie frågor av ren forskningskaraktär: Hur har platserna förändrats under de 30 – 40 år som gått, är de idag levande museer eller levande laboratorier, finns det ett utopiskt byggande och arkitektur?
Vi visar ett 150-tal
fotografier i en serie och ett urval dokumentära
filmer. De dokumenterade platserna är:
Arcosanti i USA –
grundat av arkitekten Paolo Soleris som ett miniatyrsamhälle för att motverka
gängse samhälls- och miljöproblem
Auroville, Indien – grundaren Mirra Alfassa har förverkligat
sin vision om den universella staden
Christiania, Danmark – ”fristaden” som bildades genom en
ockupation för att åstadkomma ett alternativt samhälle grundat på gemenskap
och frihet
Valley of the Dawn, Brasilien – efter en uppenbarelse grundade den före
detta lastbilschauffören Tia Neiva samhället som ligger på sin nuvarande plats
sedan 1969.
Eclectic City, Brasilien – grundaren Mestre Yokaanam (spiritist och
stridspilot) uppförde en stad som världens centrum för den egna religionen
Open City
of Ritoque, Chile – en stad uppbyggd av arkitektstuderande vid Catholic
University of Santiago
General Anthroposophical Society, Dornach,
Schweiz – grundades av
Rudolf Steiner och utgör centrum för världens Antroposofer
Järna, Sverige – svenskt centrum för Antroposofi
Damanhur, Italien – grundat av Oberto Auraudi som en suverän
stat med avsikt att skapa ett nytt folk
Riverside, Nya Zeeland – grundat som ett pacifistiskt och
kooperativt samhälle
Tui, Nya Zeeland – är ett växande och ungt community som funnits
i 14 år och uppstod utifrån ett holistiskt möte där några bestämde sig för att
köpa en bit mark.
Mängden fotografier
påverkar naturligtvis våra tolkningar av dess innehåll. De presenteras
förhållandevis tätt och läses genom varandra. Vi lockas att söka såväl
likheter och skillnader, som spår och associationsbanor, mellan de samhällen
som konstnären valt ut. Love Enqvist har bl a funnit likheter i de estetiska
uttrycken, han beskriver i sin text att ”arkitekturen bär ofta spår av ett
modernistiskt formspråk med esoteriska symboler och hantverk som kan påminna
om Arts and Craft-rörelsen”. Konstnärens utforskande av formspråket tar sig i
uttryck i en serie nya skulpturer i utställningen.
Henry Soludde
Verket om Henry Soludde är en ny presentation av ett konstnärligt projekt som Love Enqvist arbetat med tidigare. Om utforskandet av utopiska och intentionella samhällen präglats av distans är dess motsats i närhet och i det personliga tilltalet i verket om Henry Soludde slående. Konstnärens far var nära vän med Henry Soludde under 1980-talet. Love Enqvist träffade honom igen år 2005. Hans far hade då berättat att Henry Soludde nu var ljudterapeut och hade tagit namnet Soludde efter den plats som han bodde på. I sitt kristalltempel på Soludden förvarade han sin jordsamling och han kunde själv tona in frekvensen från varje jordprov.
Verket om Henry Soludde är en ny presentation av ett konstnärligt projekt som Love Enqvist arbetat med tidigare. Om utforskandet av utopiska och intentionella samhällen präglats av distans är dess motsats i närhet och i det personliga tilltalet i verket om Henry Soludde slående. Konstnärens far var nära vän med Henry Soludde under 1980-talet. Love Enqvist träffade honom igen år 2005. Hans far hade då berättat att Henry Soludde nu var ljudterapeut och hade tagit namnet Soludde efter den plats som han bodde på. I sitt kristalltempel på Soludden förvarade han sin jordsamling och han kunde själv tona in frekvensen från varje jordprov.
Senare då jag tonade in tonen för en byggnad
som skulle ligga på den plats där vi sitter idag. Så fick den där tonen vibrera
i mig ett antal år. Tonen fick en form. Formen av ett kristalltempel rättare
sagt är det tre stycken sexsidiga kristallpyramider i en och samma byggnad.
Jag har alltså kommit underfund med att det
är olika vibrationer i de olika jordarna. Varje land finns alltså intonat.
Men den vackraste tonen kommer så att säga
till när man blandar ihop alla jordprover. Allt liv blir ju till slut jord.
Givetvis är det ju inte accepterat från alla håll att någon människa från USA
skulle ligga tillsammans med exempelvis en irakier. Min vision är att blanda
jorden för att påverka från denna kraftplats. Att överföra det som tänks och
sägs här. Har vi blandat ihop alla jordprover och ingen har protesterat, ja den
dagen har vi nog inga krig på jorden. HENRY SOLUDDE, 2005
Henry Soludde
lämnade jordelivet i sitt utopia på Soludden och testamenterade platsen till
(Mark Levengood). Love Enqvist visar verket om Henry Soludde i form av
ett litet museum. Hans jordsamling ingår naturligtvis i museet.
Jonas och Frodo
Utställningen rör
sig i ett gränsområde, på en glidande skala, mellan fiktion och verklighet.
Starka utopier och drömmar uttrycks såväl fysiskt som imaginärt. Love Enqvists
konstnärliga projekt kring Frodo, en hob i Tolkiens trilogi om Sagan om
ringen, får pendeln att svänga ännu mer. Konstnären har besökt och dokumenterat
platsen för inspelningarna av de tre filmerna, ett närmast sublimt landskap på
Nya Zeeland. Han har även hittat en person som är en ofrivillig ”look-alike” av
karaktären Frodo. Kopieranden av den fiktiva karaktären Frodo visas i form av
en film och en serie teckningar. Fiktionen blir här ytterligare en av flera
platser för utopier, arkitektoner och visionära förverkliganden.
Elisabeth Fagerstedt
Museichef
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar