Martin Karlsson
Fotobok: Uppsalas Linné
Uppsala konstmuseum 2007
Förord
Konstnären Martin Karlsson har i denna publikation följt ett
fenomen i den egna hembygden – namnet Linné. Varje gång namnet Carl von Linné
har annekterats i nutid har Martin Karlsson sökt platsen, byggnaden, rörelsen
eller företeelsen som önskat referera till den store vetenskapsmannen. Därefter
har han fotograferat någonting som kan sägas representera själva företeelsen;
en person, en aktör, en vimpel, en skylt, en bakelse, en vägskylt, en
skogsstig. Han har följt funna spår utan att värdera eller kategorisera.
Namnet Linné används flitigt i Uppsala. Det pendlar mellan
att anges nästan som ett ortsnamn och ett personnamn. Institutet för språk och
folkminnen (här: ISF) har utnämnt Karl och Linnea till 2007 års namn. Karl är
ett mycket gammalt namn, länge förbehållet kungligheter, men från 1700-talet
fick det en mer folklig förankring och är idag det tredje vanligaste namnet i
Sverige. Den 28 januari firas Karl enligt almanackan, till minne av Karl den
stores dödsdag. Linnea tycks inte vara lika gammalt men är idag det sjätte
populäraste namnet i Sverige. Namnet härrör från växten Linnea som namngavs av
Linné och som i sin tur inspirerade till hans släktnamn. Linnea finns i
almanackan till minne av Linnés födelsedag, den 23:e maj, enligt
Namnavdelningen vid ISF.
Martin Karlsson är en konstnär med ett säreget intresse för
”historicism”. Ruiner, Rollspel, återskapade miljöer och historiserande
byggnader; repliker av svunnen tid tycks vara en ständig källa till näring för
Martin Karlssons fantasier och undersökningar. Hans konstverk rör sig ofta i
skärningspunkten mellan fiktion och verklighet och har undertoner av en skenbar
overklighetskänsla. Dokumenterandet av Uppsalas användande av namnet Linné har
dock en större betoning på dokument än på romantiserande historiesymbolism.
Fotografiet som sådant förstärker också den dokumenterande genren.
Det är något speciellt med att studera sin egen
uppväxtmiljö och hembygd. Finn Werne skriver i Den osynliga arkitekturen (1987):
De platser, rum och byggnader som vi vuxit upp med bidrar omärkligt
till att forma vår identitet. Det är först när vi blir medvetna om vår
tillrådighet och vilsenhet som vi blir smärtsamt påminda om förlusterna av de
bortschaktade platserna, de försvunna rummen och de rivna byggnaderna. De är
först när vi söker vår identitets bekräftelse som vi inser det fulla värdet av
en arkitektur som bär äkta spår av historien.
Behoven av att följa upp sin egen historiska miljö kan
skifta genom livet, ibland som ett sökande efter likhet och tillhörighet och
ibland för att uppnå det motsatta. Identitet har alltid att göra med likhet och
skillnad. Uppväxtens platser är en oerhört viktig del i det egna
identitetsbygget. Det är även en av de viktigaste gemensamma referenserna för
dem som har samma uppväxtmiljö.
Viljan att tillhöra en grupp och att knyta an är
grundläggande för människor. Grupperingar kännetecknas ofta av en gemensam
ansträngning att hålla samman, kring ett märke, flagga eller andra
symbolbärande föremål. Namnet Linné är en stark symbol. I Uppsala finns många
produkter och föremål som benämns med namnet eller symbolen Linné. Han är en
välkänd vetenskapsman från 1700-talet som med tiden blivit såväl riksbekant som
i internationell åminnelse. Symbolen Linné har minst sagt fått allmän och i
vissa fall steoretypisk spridning. Martin Karlsson berättar hur Carl von Linné
varit en del av hans utveckling och uppväxtmiljö. Hans beskrivning tangerar
hembygdsberättelsen. Vilka nya värden får den personliga berättelsens
referenser när de blir till allmängods? Hur skiljer sig lokal tradition från
turistens utifrånperspektiv när det gäller Carl von Linné?
Vissa Linnéminnen i Martin Karlssons insamling utgörs av
platser i naturen. Platser där Linné en gång varit och verkat. Dessa blir
kollektiva minnen förknippade med något immateriellt. En plats blir
betydelseladdad genom intrakulturell påverkan. Människor anstränger sig för att
tillskansa sig kunskaper, minnen, känslor och upplevelser som kan kopplas till
en geografisk plats. Platsen som sådan kan förändras med tiden men människorna
känner igen och konsumerar den genom dess symbolladdade historia.
Uppsala konstmuseum ger ut katalogen ”Uppsalas Linné” som
ett led i Linnéfirandet 2007. Den är att betrakta som en färskvara. Katalogen
tar pulsen på Uppsala i nutid som ett samtidsdokument och en folklig tradering
av minnet av Carl von Linné.
UPPSALA KONSTMUSEUM
Elisabeth
Fagerstedt
museichef
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar