Bigert & Bergström
Alla talar om vädret men ingen gör något åt det
Uppsala konstmuseum 2007
Lördagen den 2 juni
öppnar Uppsala konstmuseum utställningen ”Alla talar om vädret men ingen gör
något åt det” av konstnärerna Bigert & Bergström. Utställningen innehåller
installationer och videoverk där konstnärerna undersöker och problematiserar
väder- och klimatforskningens teknologi och ”mytologi”. I det allra senaste
videoverket ”If You Don’t Like the Weather Change It” har de utforskat myter om
att det finns nationer och makter som kan påverka vädret för egen vinning:
militärt, ekonomiskt, politiskt etc. Utställningen har vernissage kl 11-17 och
invigs kl 15.00 av meteorolog Per Holmgren och museichef Elisabeth Fagerstedt. Konstnärerna
närvarar under vernissagedagen. Utställningen pågår till och med den 26 augusti
2007.
Pressvisning: fredagen den 1 juni 2007
Alla talar om klimatförändringar. Somliga tror att vi aldrig kommer att ha det så bra som vi har det just nu. Framtidsprofetior ser dystra ut och många talar om reella hot mot vår livsmiljö. Frågan är: Kan människan överleva? Can Man Survive? var namnet på en utställning som visades på Naturhistoriska museet i New York 1969. I entrén möttes besökarna av ett poem av Thoedore Roosevelt; Nature: There are no words that can tell the hidden spirit of the Wilderness, that can reveal its mystery to melancholy and its charm. En neonskylt upplyste besökarna om att You never had it so good. Frågor om mänsklighetens och det moderna samhällets skuld var lika aktuella då som nu, teknologi ställdes emot ”naturlighet” och emot det naturliga som ett system vars regler och lagbundenheter befinner sig bortom det mänskliga, som en idévärld ouppnåelig för människan.
Alla talar om klimatförändringar. Somliga tror att vi aldrig kommer att ha det så bra som vi har det just nu. Framtidsprofetior ser dystra ut och många talar om reella hot mot vår livsmiljö. Frågan är: Kan människan överleva? Can Man Survive? var namnet på en utställning som visades på Naturhistoriska museet i New York 1969. I entrén möttes besökarna av ett poem av Thoedore Roosevelt; Nature: There are no words that can tell the hidden spirit of the Wilderness, that can reveal its mystery to melancholy and its charm. En neonskylt upplyste besökarna om att You never had it so good. Frågor om mänsklighetens och det moderna samhällets skuld var lika aktuella då som nu, teknologi ställdes emot ”naturlighet” och emot det naturliga som ett system vars regler och lagbundenheter befinner sig bortom det mänskliga, som en idévärld ouppnåelig för människan.
Vi talar ofta och gärna om väder. Väder talas om som en yttre
pålaga, ett villkor och förutsättning som har stor inverkan på våra liv men som
vi omöjligt kan göra någonting åt. Det finns bara där. Vädret och de
geografiska skillnaderna över jordklotet är vårt gemensamma öde.
Bigert & Bergströms utställning Alla talar om vädret men ingen gör något åt det spänner över flera
fält inom väder- och klimatforskningens teknologi och ”mytologi”. Man kan se
konstnärernas arbete som en forskning eller upptäcktsresa likväl som ett
mimetiskt manér, de nöjer sig inte med att ta reda på vad som pågår i
forskarvärlden, de utför också egna empiriska experiment, som metahandlingar
som liknar och härmar de som utförs i forskningens tjänst.
Videoverket If You Don't
Like The Weather Change It (Om du inte tycker om vädret ändra det) har
tillkommit som ett utforskande av myter om att det finns nationer och makter
som kan påverka vädret för egen vinning; militärt, ekonomiskt, politiskt etc.
Konstnärerna har följt och sökt upp forskning och piloter som har som uppgift
att förbättra/förändra vädret genom ”cloud seeding”, molnsådd. Det visar sig att ”cloud seeding” är
en ingenjörskonst sedan åtminstone andra världskriget och att
konspirationsteorier florerat sedan dess. Ronald Jones text On the Weather i utställningskatalogen
tillför Bigert och Bergströms undersökning historiska och avslöjande fakta om
konsten att styra över vädret som militära aktioner. 1954 publicerades ett dekret i Washington med
riktlinjer för väderkontroll, Rules to
follow in cloud engineering, där även moraliska dilemman formulerades: In cloud engineering you do not “create
rain” – you do not “destroy clouds” – briefly, you are not playing God. What
you do is solely helping nature on its natural course.
Arbetet med videoverket
If You Don't Like The Weather Change It får sitt klimax när konstnärerna
själva anlitar en pilot och bombar ett moln med kolsyreis på en plats i
Sverige.
Videoverket Biosfär
III bygger på en performance utförd av Bigert och Bergström i Oslo år 1990.
Aktionen är i sig en iscensättning av verklighetens Biosfär II, ett experiment
i Arizona där åtta forskare bosatte sig i en växthusliknande miljö under två
år. Experimentet syftade till att utröna om det är möjligt att artificiellt
framställa ekosystem och självgenererande klimat som livsdugliga miljöer åt
människor. Projektet har beskrivits som det största utopiska
överlevnadsexperimentet i nutid. Videoverket Biosfär III är en kommentar till den underliggande utopin och tar
fasta på själva handlingen – att vara i växthuset, att röra sig i
klimatanpassade dräkter, att iaktta miljöns påverkan på materia och växtlighet
o s v. Verket har en poetisk botten med inslag av Science Fiction. Verket har
en underliggande ton av en kommentar till det teatraliska i Biosfär
II-projektet där det tycktes vara minst lika viktigt att experimentet visades
upp, som ett skådespel, för en publik som att det överhuvudtaget genomfördes.
Ångkammaren är en
del av den stora installationen Klimatkamrarna
som visades på världsutställningen i Sevilla år 1993 och därefter visades under
en utställningsturné i de nordiska länderna åren 1994-1995. I de separerade
kamrarna hade Bigert och Bergström framställt artificiella klimat. Där fanns en
kammare för värme, en för kyla, en för ljus, en för vind och en för ånga och
besökarna gick igenom en kammare i taget. Ångkammaren
innehåller en skulpterad noshörning som producerar sitt eget klimat. Miljön är
manipulerad för att skapa ett effektivt ekosystem och det förgör också sakta
men säkert sig självt.
Skulpturgruppen Inverted Space Molecules är en installation med
fotografier från en väderstation som drivs av SMHI, från isbrytaren Oden och
från ett bubbelväxthus i Cornwall samt stillbilder från filmen If You Don't Like The Weather Change It. Bigert & Bergström vrider
och vänder på perspektivet så att bilderna visas i form av ett inverterat
panorama i skulpturala globformationer. Skulpturerna är sammanfogade i form av
molekylliknande kluster. Betraktarperspektivet pendlar mellan å ena sidan
storskaliga vinklar i himmelsvida perspektiv och å andra sidan mycket
detaljerade mikroformat, ibland redovisas varje vrå i den fotograferade miljön,
en form av överinformation, redundans, som ännu inte sorterats i en pågående
forskningsprocess. Klustren bildar i sin tur tre tematiska anhopningar i rummet
vilka också är benämnda som underrubriker i verket: Weather Station, Expedition och
EDEN.
Det är
med stolthet som Uppsala konstmuseum medverkar i Bigert & Bergströms
utställning Alla talar om vädret
men ingen gör något åt det. Konstnärerna lyfter fram angelägna frågor som
visar att vår samtid kanske också utgör en brytningstid. Väder- och klimatteman
är inte längre frågor om trosföreställningar och fatalism utan är också fält
för såväl manipulation som överlevnadsexperiment. Bigert & Bergström
arbetar medvetandegörande och använder både humor och avslöjande fakta i en
innovativ konstnärlig kontext.
ELISABETH FAGERSTEDT
Museichef/curator
Uppsala konstmuseum
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar