Andreas Hammar och Ralf Söderlind
Stage set
with Cityscape
Model and Matte
painting
Uppsala konstmuseum
11 februari - 2 april 2006
I ett sökande efter och ett utforskande av illusionen om en annan värld
förenas konstnären Andreas Hammar
och illustratören/formgivaren Ralf
Söderlind i ett unikt gemensamt verk och tillika en iscensättning på
Uppsala konstmuseum. Verket utgörs av en illusorisk stadsbild, en vy över en
medeltida fantasistad.
Hur skulle det kännas att kliva in en renässansmålning och blicka ut
över den världen? Verket är en syntes mellan klassisk konst, populärkultur och
ett modernt filmindustrihantverk som kanske är på väg att bli mer uråldrigt än
grottmåleri.
Metoderna och även bildspråken är hämtade ur film och dataspel. De knep
och konstruktioner som ligger till grund för den magiska bilden redovisas öppet
och ärligt i utställningen.
Matte painting är en metod från filmindustrin som vid sidan om
traditionella kulissbyggen, används för att iscensätta en scenografi. Genom att
klippa in såväl för- som bakgrundsmålningar, kan en kameranscen ge illusioner
av tredimensionella rum och landskap. Traditionellt används tvådimensionellt
måleri på glasskivor och speglar, men idag har metoden Matte painting
utvecklats mycket snabbt med hjälp av digital teknik. Den används i de flesta
filmsammanhang där fiction och illusion är viktigt; Från Metropolis till Star
Wars och Lord of the Rings.
Traditionen och kunskapen kring specialeffekter som Matte paintings har
idag växt samman med konstruktionskulturen runt data- och TV-spelindustrin. Den
nya bildkulturen är främst digital men bildvärldarna har ändå tydliga
konsthistoriska referenser till romantik och äldre måleri.
Olika former av specialeffekter användes flitigt redan under medeltiden
bl a till teater och andra typer av scener. Perspektivkammaren uppfanns på
1600-talet. Ett ”Stage set” och även en ”Matte painting” fungerar helt och
fullt enbart genom teorierna om centralperspektivet. Dessa kan till vissa delar
härledas till antiken. Idag är det framförallt filmindustrin som förvaltar och
vidareutvecklar dessa tekniker. Kameralinsen är ett perfekt ”öga” för
centralperspektivets lite fyrkantiga idé om en enögd betraktare som ser på en
målning från en mycket bestämd plats. Människans seende och förmåga till
bildtolkning har dock visat sig vara en mer komplex apparat än så.
Andreas Hammar och Ralf Söderlind har ett gemensamt intresse i att
utforska illusionsskapande tekniker, dess bottnar och idéhistoria och även de
inspirationskällor som ligger till grund för samtidens idé om hur en annan,
fiktiv värld skulle kunna se ut. Andreas Hammar har varit yrkesverksam konstnär
sedan examen på Konstfackskolan år 2001 och hans konstnärskap har en tydlig
profil. Med en bakgrund i rollspel och fantasy, med en av Sveriges största och framförallt
äldsta samlingar TV-spel och en nästan manisk fascination över bildvärldarna i
roll-, data- och TV-spel som utgångspunkt har hans arbete kretsat kring att
utforska och gestalta sina egna fantasier och drömmar om ”de andra världarna” i
tredimensionell form. Han debuterade på Galleri Boman med ett värdhus i skala
1:1 som om det vore hämtat ur ett levande rollspel. Värdshuset uppfördes senare
på Edsviks konst- och kulturcentrum för permanent bruk. På Gallery Natalia
Goldin i Stockholm byggde han upp en scen som intog hela lokalen och som
upplevdes som om den vore hämtad ur en Indiana Jones-film. I Botkyrka konsthall
bjöd han besökarna på te och skorpor i en nyuppförd ”tehussimulator” i en
utställning tillsammans med Fredrik Wretman. Under Ulriksdals Flowershow 2004
installerade han verket “Into the Lands Of Adventure: The Golden Lion”, i
lusthuset Grottan som ett stycke äkta gammaldags äventyrsromantik. Den röda tråden i Andreas Hammars
konstnärliga arbeten hittills bärs kanske främst av uttrycket “som-om”.
Ralf Söderlind har arbetat
som frilansande illustratör och kreatör sedan 1997. Hans arbetsområden har
skiftat från reklamillustration till bokillustration och dekormåleri till
formgivning. Ralf Söderlinds bildskapande har främst präglats av en fascination
för dramatik som han har hämtat från sin tidiga konsumtion av serier och film.
Inspirationen i hans formspråk har senare genom de under 80 och 90-talet
utvecklade medier som datorer och spel, väckt en stark nyfikenhet för animation
och den tvådimensionella bilden som illusion.
Andreas Hammar och illustratören/formgivaren Ralf Söderlind har nyligen
anlitats för ett gemensamt uppdrag i arbetet med Sveriges första animerade
långfilm: Desmond & träskpatraskfällan. Filmen animeras med s k ”Stop
Motion Animation” och är unik i sitt slag i Sverige. Den kommer att ha premiär
hösten 2006. Andreas Hammar och Ralf Söderlind har byggt scener, modeller och
miljöerna. Arbetet med filmen har även inspirerat till utställningen på Uppsala
konstmuseum.
Stage set with Cityscape visas samtidigt med J Tobias Anderssons och Cecilia
Lundqvists utställning Animerat (4 februari - 26 mars). Båda
konstnärerna arbetar med rörlig bild och animation men med olika
utgångspunkter. J Tobias Anderssons filmer extraheras ur annan film, t ex
Hitchcock, och Cecilia Lundqvists animationer bygger på hennes egna bilder och
har tydliga personliga och politiska budskap. I båda konstnärskapen har själva
animationstekniken stor betydelse för innehållet.
ELISABETH FAGERSTEDT
MUSEICHEF/CURATOR
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar