“SWEDISH FAMILY”
23
januari – 7 mars 2010
Plan 1 t o m 28 februari,
Plan 3 och 4 t o m 7 mars
UPPSALA KONSTMUSEUM
Begreppet Svensk familj får varje
rysk person att dra lite lätt på smilbanden. Det sägs att uttrycket
införlivades i ryska språket under 1970-talet och det står för en frigjord och
lättsinnig livsstil som förekommer bland 60- och 70-talens hippies eller
swingers och även för skilda typer av okonventionella familjebildningar. I
Sverige har uttrycket en helt annan och mycket mer vardaglig betydelse. Men om
man vänder och vrider på begreppet infinner sig snart dess komplexitet.
Den Uppsalabaserade konstnärsgruppen HAKA (Helena Laukkanen, Natasha
Dahnberg, Anna-Karin Brus, Katarina Sundkvist Zohari och Agneta Forslund) lekte
med idén att ordna en grupputställning på temat för ett par år sedan. Genom
sina kontakter och etablerade samarbeten i Ryssland och med stöd från Moscow Museum of Modern Art och den svenska ambassaden i
Moskva arrangerade de ett öppet seminarium för svenska och ryska konstnärer som
var intresserade av att delta i en grupputställning på temat. Ämnet förde fram
en rad diskussioner och definitionsfrågor kring vad som konstituerar en samtida
familj och tematiken till utställningen tog form.
25 konstnärer från Sverige och Ryssland deltar i utställningen. Somliga har
producerat nya verk till utställningen och bidrar med befintliga verk. Alla har
en omfattande internationell verksamhet, var och en representerar i sig mycket
intressanta konstnärskap.
Tatiana Antoshina
Gerd Aurell
Catti Brandelius
Anna-Karin Brus, Haka
Natasha Dahnberg, Haka
Per Enoksson
Mona-Lisa Eriksson
Marina Fomenko
Agneta Forslund, Haka
Maria Ionova-Gribina
Taisia Korotkova
Maria
Krasnova-Shabaeva
Anders Krisár
Nika Kukhtina
Anastasia
Kuznetsova-Ruf
Helena Laukkanen,
Haka
Maria Lewis
Roland Persson
Maria Pogorzhelskaia
Alexander Pogorgelsky
Katarina Sundkvist Zohari, Haka
Nina Svensson
Johan Thurfjell
Knutte Wester
Natalia Zintsova
Moscow Museum of Modern Art visade
utställningen under biennalen hösten 2009. Utställningen blev mycket
framgångsrik såväl publikmässigt som i den mediala responsen. Vid invigningen
deltog flera tusen besökare.
Uppsala konstmuseum visar nu utställningen i delvis en ny version. Vissa
verk har bytts ut och andra har fått en ny presentation. Utställningens
komplexitet och mängden av infallsvinklar har bibehållits. Familjen som en
samtida samhällelig och psykologisk konstruktion har här fått djupa och
omfattande analyser genom samtidskonsten.
På plan 1 visas verk som lyfter fram familjen som något lustfyllt, något
att drömma om, som skapar framtidstro och längtan efter kärlek och sexualitet. Catti Brandelius videoverk Fertilize handlar om drivkrafterna bakom
sexualiteten. Maria Pogorzhelskaia
målningar av unga kvinnor som förbereder sig för fest tar fasta på lust och
glädje. Maria Lewis kedjebrev bygger
på kärleksbrev mellan två unga och förälskade blivande makar. Mona-Lisa Erikssons dotter leker med
dockor och bygger små scener av ett vuxenliv som hon ännu bara kan fantisera
om. Katarina Sundkvist Zoharis helt
nya skulpturer är organiskt sensuella och hudnära. Anastasia Kuznetsova Rufs stora och imponerande kolteckningar på
MDF lyfter fram det lilla barnets påverkan på de nyblivna föräldrarna.
På plan 3 visas Anna-Karin Brus
installation Utopia som är att likna
vid en miljö och ett stilleben över en familjs vardagsrum och dokument av
familjens vardagsliv under en period. Tatiana
Antoshinas handbroderade skärmar är narrativt berättande om kvinnans roll
vid födelsen och döden och de ceremonier kring detta som våra konventioner
skapat. Antoshina vill utveckla alternativa ceremonier som är mer realistiska.
Båda installationerna bidrar till att definiera den samtida familjen och
traditioner kring familjelivet.
På plan 4 visar Nina Svensson
sitt verk I don´t need a man, I have got
a dog som på hennes undersökande sätt också kan sägas definiera en familj,
vardagen och livssituationen. Hon har samlat in objekt från familjers
kylskåpsdörrar och deras egna beskrivningar av dem själva. Maria Inova-Gribina har fotograferat 12 svenska familjer i
familjeporträtt. Hon har dokumenterat hur de lever och hur familjerna är
konstituerade.
I utställningen på plan 4 initieras ytterligare frågeställningar. Hur
familjen påverkas av det samhälle och den kultur den bildats i är återkommande
teman. Gerd Aurells verk Be My Baby accentuerar det ansvar och
den börda som åligger en ledare i en relation. Vi lever med invanda mönster för
hur föräldrar leder sina barn mot ett mål som den vuxne tror är till gagn för
den lille, i parrelationer dominerar en part och en annan är passiv o s v. Knutte Westers dokumentära
videointervjuer beskriver såväl samhället som en omhändertagande familj som en
organism som kan utesluta och kränka individer. Marina Fomenkos videoverk Sweet
Baby är ett visuellt mönster som påminner om de invanda och nedärvda
uppsättningar av beteendemönster som föräldrarna använder när de tar hand om
sitt barn. Hon har använt en 40 år gammal hemvideo. Per Enokssons nätverksliknande målningar beskriver individer både
framför och bakom dess fasader i komplexa system av inre och yttre behov och av
andras förväntningar. Alexander
Pogorzhielski lever i en storfamilj och familjens konsumtionsmönster är en
fascinerande källa till hans måleri. Taisia
Korotkovas skickligt utförda temperamåleri visar sakliga och detaljrika
laboratoriemiljöer med en cynisk underton där forskare mer eller mindre
tillverkar människor. Hon beskriver ett samhälle som blir mer och mer
teknokratiskt och Science Fiction-artat i takt med samtidens forskning.
Familjens psykologiska botten och betydelse förmedlas i ett flertal verk. Roland Persson skulptur Mother, en jättepumpa, väcker tankar
kring moderskapet, dess relationella betydelse av beroende och medberoende. Nika Kukhtinas videoverk The Lullaby framställer moderskap som en
frustration gränsande till galenskap. Anders
Krisárs tre dubbelskulpturer handlar om känslomässig bindning, om
attraktion och avstånd mellan en mor och son. Helen Laukkanens tre tecknade objekt, This is Our Island, handlar också om relationella frågor och om
kommunikation inom och kring en familj. Hon har byggt sin installation på
idiomet ”att sopa något under mattan.” Agneta
Forslunds triptyk At the Sandström
Family beskriver hur ett känslomässigt trauma påverkar stämningen i ett hem
och en familj. Catti Brandelius
litografier uttrycker på ett mycket skarpsinnigt och humoristiskt sätt en
relation mellan far och dotter från dotterns födelse till pappans död.
Flera verk tar fasta på familjens betydelse som traditionsbärare och dess
inneboende historia. Johan Thurfjells
skulpturgrupp Good Bye Mum, Good Bye Dad
visar ett hus som åldras under ett dygn. Huset kan ses som en metafor för t ex
den åldrande föräldragenerationen som överlämnar husets vård till de vuxna
barnen. Natalia Zintsova visar ett
verk om historiska familjeporträtt som framträder och som försvinner mer tidens
gång. Natasha Dahnbergs stora
screentryck På Flykt bygger på hennes
egen familjs historia och minnet av det som tidigare hänt dem. Maria Krasnova-Shabaeva visar en
organisk installation av verk på papper som berättar om en familjs historia och
öde. Där finns även familjens ”monster” och orosmoln som följt med genom
historien.
Mängden av infallsvinklar och angreppssätt är
mycket stort. Uppsala konstmuseum kommer att fördjupa utställningen i en
temadag.
Elisabeth Fagerstedt
Museichef
Elisabeth Fagerstedt
Museichef
Tatiana Antoshina
Screens
2009
Textilskärmar, broderi
Installationen består av två vita
sjukhusskärmar med broderade bilder. Den ena skärmens bilder visar en operation
på ett sjukhus. Den andra skärmens bilder berättar om vedermödor under
barnafödande och om det nyfödda barnets själ som inlemmas i barnets kropp. Båda
skärmarna innehåller teckningar av medeltida alkemister som uttryck för
händelsernas metafysiska dimensioner. De beskriver sjukhuset som ett inferno i
ett helvete där patienternas själar svävar omkring som representanter för synd.
Antoshina omformulerar de
traditioner som finns kring familjelivets viktiga händelser; födelsen, döden
och allt där emellan. Kvinnan förväntas stå för såväl födelsens som för dödens
ritualer och ceremonier, hon står för gränsen till livet och till döden.
Antoshinas bilder visar upplevelser och beskrivningar som döljer sig bakom
ceremonierna. Ofta är den unga kvinnan oförberedd och inte fullt rustad för att
tackla dessa livsuppgifter och såväl upplevelsen som ansvaret kan orsaka chock och
psykologiskt trauma.
Född i Krasnoyarsk,
Sibirien år 1956, bor i Moskva. Utbildningar vid Fil Dr i konst vid Industrial
University (Stroganovskoe), Moscow. Utställningar i Sverige, Österrike,
Tyskland, Ungern, Kina, USA, England, Slovenien och Montenegro. Hon har
erhållit ett flertal priser och ateljéstipendier i USA. Representerad
i Neues Museum Weserburg Bremen; State Russian Museum, St. Petersburg; National
Collection of contemporary art, Tretyakov Gallery, Moscow; Casoria Contemporary
Art Museum, Italy; Olympic Fine Arts Museum National
Museum of Women in the Arts, Washington DC och Corcoran Art Museum, Washington
DC.
Gerd Aurell
Be my baby
2005
Tre objekt / barnvagnar med broderier
Verket består av tre barnvagnar för vuxna. I varje skärm finns
broderier som syns först när man ligger i vagnen. Föräldrar kör sina barn i
vagn och de bestämmer vart färden ska gå. Oftast väljer de ett mål som är bra
för barnet. Den vuxne har ansvaret för att välja och att leda barnets väg.
Aurell pekar på att även vuxnas relationer sinsemellan kan vara ojämlika på
samma sätt som mellan barn och förälder. Somliga är aktiva och andra väljer
passivitet i relationer. Någon har mer inflytande i en familj än andra. Vissa
maktförhållanden är dolda.
Född
1965 i Karlstad. Utbildning vid Konsthögskolan i Umeå 1988-94. Utställningar i
Sverige, USA, Skottland, Ryssland, Canada, Sydkorea, Polen, Vietnam, Finland
och Japan. Stipendier: Sparbanksstiftelsen, IASPIS Kulturutbyte,
Bildkonstnärsfonden, KC Nord, Umeå Kulturs Bildkonststipendium, BUF,
Västerbottens Läns Landstings kulturstipendium, Getfotsfondens
grafikerstipendium, Kempestiftelsens avgångsstipendium, Anna-Lisa Thompsons
stipendium. Utsmyckningar: Norrlands Universitetssjukhus, Umeå, Kemiskt
Biologiskt Centrum, Umeå Universitet, Kungsgärdets Sjukhus, Uppsala.
Representerad: Missoula Art Museum (MAM), Göteborgs konstmuseum, Norrköpings
konstmuseum, Uppsala konstmuseum, Sundsvalls museum, Västerås konstmuseum,
Statens Konstråd, kommuner och landsting
Catti Brandelius (Miss Universum)
Fertilize
2003
Video, 2 min 36 sek
Videoverket Fertilize är en video som bygger på
musiken med samma namn från Miss Universums album Selfelected som utkom
2003. Miss Universum var ett alterego och artistnamn som Brandelius använde
under en tid. I verket Fertilize ville hon arbeta med temat sex på ett nytt
sätt. Populärkultur i allmänhet och popmusik i synnerhet är ofta starkt
sexualiserade områden, men det handlar sällan om att göra barn. Brandelius
ville som Miss Universum även ta med den aspekten. När videon blev till tyckte
hon att det var naturligt att hennes egen son medverkade i filmen tillsammans
med henne själv.
Lugn, jag kommer
Sista melodikrysset
Min pappa har fina drag
2009
Silkscreen
Född i
Gävle 1971, bor i Stockholm. Utbildningar vid Konstfackskolan i Stockholm och
Konsthögskolan i Stockholm. Hon verkar som konstnär och artist och hon arbetar
med skilda uttryck; screentryck, video, popmusik, steppdans, poesi och
performance. Har antagit olika alteregon: utnämnde sig själv till Miss
Universum år 2000 Och till ”Profesora” år 2004, en självproklamerad professor och folkbildare som
for på en landsomfattande föreläsningsturné. Sen var det dags att bli man och
Brandelius valde att ta Evert Taubes skepnad. Numera uppträder hon som Red
Cloud Carter en ensamvarg med dubbelidentitet som cowboy och indian. Utställningar i Sverige,
Ryssland, Danmark, Norge, Finland, Frankrike, Skottland, Israel, USA, Turkiet. Stipendier:
Bildkonstnärsfonden, Stockholms kulturstipendium, Gävle kulturstipendium,
Svenska författarförbundet, LO:s kulturstipendium, IASPIS. Representerad:
Moderna Museet, Stockholm, Göteborgs Konstmuseum, Röhsska museet, Göteborg,
Gävle länsmuseum
Anna-Karin Brus
Utopia
2009
Installation och video
Brus har installerat en miljö som
är en del av hennes eget vardagsrum. Möblerna är tagna direkt ur konstnärens
hem. I rummet finns en TV-apparat som visar en film. Den har filmats i Brus
vardagsrum under två månader i en sekund var tionde minut. Därefter har bilder
med människor avlägsnats. Kvar blir ett dokument och ett stilleben över ett
ordinärt hem och vardagsliv.
Titeln Utopia syftar på en
imaginär, ouppnåelig och fulländad idealplats. När Brus kallar bilden av
vardagsrummet för ett utopia anspelar hon på familjen som en ide´ och som en
vision om ett fulländat liv, en perfekt familj. Hon menar att många familjer
arbetar för att skapa ett idealt hem och att de utsätts för andras bilder av
hur familjelivet bör vara. Hemmet blir en börda och ett Sisyfosarbete, en ändlös
uppgift, samtidigt som det också är grogrunden för kärleken.
Född
i Uppsala 1971, bor i Uppsala. Medlem i konstnärsgruppen HAKA i Uppsala. Hon är
verksam som konstnär, konstpedagog och musiker. Utbildningar vid / examina i /
Filosofie Magister i Biologi, Uppsala universitet ,Wiks folkhögsskola och
Gerlesborgsskolan i Stockholm. Arbetar ofta med collage och måleri i
kombination samt med konstfilmer. Vanitasmotiv med inspiration från 1600-talets
stillebenmåleri samt sagor, myter, natur-
och jaktmotiv har förekommit i hennes konst. Utställningar: Sverige,
Ryssland, Finland, Danmark, Filippinerna, Tyskland. Utsmyckningar: Nåntunaängar,
Uppsala, Kungsängen, Uppsala, Värtaverket, Stockholm. Stipendier:
Konstnärsnämnden, Uppsala kommun, Svenska Institutet, Ida Unmans Stipendium.
Representerad: Östhammars kommun, Uppsala Konstmuseum, Uppsala Kommun,
Söderhamns Kommun, Uppsala läns Landsting, Sveriges Allmänna Konstförening,
Statens Konstråd.
Natasha Dahnberg
På Flykt
2010
lackfärg, lambdaprint på aluminium
Dahnbergs stora screentryck bygger på minnet av en enskild
händelse som i sin tur startade en hel kedja av personliga minnesbilder ur
hennes egen familjehistoria. Vi ser en kvinna med ett litet barn ridande på en
åsna. Hon är klädd som en historisk Mariagestalt. Hon rider framför ett nutida
kontorskomplex. Utgångspunkten för bilden är ett personligt besök på
migrationsverket i Uppsala. I den långa kön väntade bland andra en ung mamma
iklädd en mörk burka med sitt lilla barn. Hon liknade en Mariagestalt från en
tidig renässansmålning. Dahnbergs egen mormor flydde från Moskva med ett litet
spädbarn (Dahnbergs mamma) vid ockupationen 1941. Bilden av Mariagestalten
utanför migrationsverket i Uppsala för tankarna till alla de kvinnor som i
olika länder och epoker flytt för att rädda sina barn och till hur de tas emot,
eller inte, på de platser de flyr till.
Född i Moskva år 196p, bor i Uppsala sedan år 2000. Medlem i
konstnärsgruppen HAKA i Uppsala. Hon arbetar som konstnär, bildlärare och har varit
3D-animatör samt grafiker vid Sveriges Television. Dahnberg arbetar med olika
tekniker i kombination, gärna med oväntade möten i såväl uttryck som innehåll.
Utbildningar vid grundläggande konstskolor i Ryssland, examen från MSPU,
Institutionen för Konst i Moskva. Utställningar i Sverige, Ryssland och
Danmark. Har curaterat utställningar i Uppsala och Moskva. Representerad i
Uppsala kommun, Landstinget i Uppsala län, Östhammars kommun, Länsstyrelsen i
Stockholm, Söderhamns kommun och Moskvas museum för modern konst. Stipendier
från Kulturstipendiet i Uppsala län och Kulturfonden i Uppsala. Offentliga uppdrag: Gatumusikanter,
Uppsala Konsert- och Kongress samt en donation till Tartu, Uppsalas vänort,
Uppsala kommun.
Per Enoksson
Hjärnspöken, 2004
Kollektivet, 2007
Paradgatan, 2006
Urbana nomader, 2006
Psycho Torso 2006,
Kvinnofängelset, 2006
Religiösa förtecken, 2006
Paradgatan 2006
[urvalet är inte klart ännu]
Blandteknik på papper
Enoksson fokuserar på den traditionella kärnfamiljen och på
de förväntningar av lycka som hör till bilden av den. Han beskriver ett
normerat vardagsliv som i hans verk tycks bli en iscensättning och en fasad för
sökande och förvirrade individer. Teckningarna är uppbyggda som finmaskiga nät
av berättelser. Individerna har både mentala och fysiska hål i sina liv som
måste fyllas. De trevliga och välskötta hemmen döljer mörka hemligheter,
grannarna vet ingenting om vad som finns bakom fasaderna. Dubbeltydigheter och
oklarheter i Enokssons bildvärld pekar på mörka baksidor, svårigheter att
kommunicera och klyftor mellan nutid och förgången tid. Likt röntgenbilder kan
vi bitvis se vad individerna egentligen känner och längtar efter.
Född i Tärnaby 1965. Bor i Umeå. Utbildningar vid Konsthögskolan I
Umeå, Stockholm och Oslo. Utställningar I Norge, USA, Sverige, Albanien,
Ryssland, Finland, Canada, Schweiz och Tyskland.
Mona-Lisa Eriksson
The Small World
1997 - 2001
färgfotografier
Eriksson har under flera år studerat och
fotograferat sin egen dotter och hennes lekar och intresserat sig för hur hon
lämnat dem efter leken. Fotografierna är inte manipulerade och inte heller
ljussatta. Dottern har satt samman sina leksaker i form av små installationer
med t ex Barbie-dockor och My Little Pony-figurer och hon har i leken
kombinerat dem med allt möjligt som hon funnit i hemmet. De små scenerna lyfter
fram stora existentiella dramer. De handlar om död, kärlek, glädje, sex och
åtrå.
Bildserien tillkom under en period då Eriksson
själv ofta återkom till teman som ”den stora världen kontra den lilla världen” och”
hemmet som fysiskt och psykologiskt rum”. Hon arbetade gärna med sin vardag och
sitt eget hem på ett sätt som liknade dotterns lekar. Båda två använde
uppbyggda scenerier för att undersöka och tydliggöra de stora frågorna i en
liten överblickbar värld.
Född i Umeå
1956. Bor på Gotland. Hon arbetar såväl som konstnär som lärare vid Gotlands
konstskola. Utbildningar
vid Konstfackskolan i Stockholm, Idun Lovén konstskola i Stockholm och KVs
stora konstkurs i Uppsala och har varit konstkonsult, museipedagog och
projektledare. Utställningar i Sverige, Ryssland, Tyskland, Slovenien, Lettland, polen och Norge.
Offentliga uppdrag: Danderyds sjukhus i Stockholm, Baltic Art Center i Visby,
Havdhem skola i Havdhem, Säveskolan i Visby och Stuxgården i Fårösund.
Stipendier från Konstnärsnämndens arbetsstipendium, Helge Ax:son Johnsons
stiftelse, Estrid Ericson, IASPIS, Kunstlerdorf konstcenter, Westfahlen
Tyskland, Film på Gotland samt Konstnärsnämnden.
Marina Fomenko
“Sweet Baby (Home Patterns)”
2008
DVD, 3 min 32 sek
Filmen bygger på en
40 år gammal 8 mm hemvideo. Den visar ett spädbarn. Fomenko har bearbetat
videon till en ny film med ett tydligt visuellt mönster. Användandet av ett
mönster är på ett sätt en beskrivning av, och en parallell till, föräldrarnas
uppsättning av typiska beteendemönster som de tar till när de tar hand om sitt
barn. Filmen Sweet Baby dekonstruerar minnesbilden av barnet, förvränger,
multiplicerar och suddar ut den tillfälligt. Hon använder den digitala
filmteknikens möjligheter att dekonstruera, analysera och lösa upp ett motiv
för att skapa en helt ny komposition.
Född
i Moskva 1959, bor i Moskva. Examen från Moscow Technical University of Telecommunication and Information och
från School of Contemporary Art of Moscow Museum of Modern Art. Utställningar och filmfestivaler i Frankrike,
Ryssland, Grekland, Grönland, Ukraina, Schweiz, Polen, Kina och Italien.
.
Agneta Forslund
At the Sandström Family
2009
Objekt
Scenerna ur ett hem representerar sovrum, vardagsrum och
kök. Rummen är befolkade med små dockliknande figurer. Möbleringen är
sparsmakad. Forslund uttrycker ett känslotillstånd som kan tyda på brist på
kommunikation. Det ligger något i luften som man inte talar om. En förlamning
och förvirring har lagt sig över stämningen i hemmet som sprider sig från rum
till rum ( det råder en ”låtsas-stämning”). Familjemedlemmarna
emellan upprätthålls ett sken av att allt är som det ska och detta skapar
känslor av osäkerhet, allvarliga saker kan inträffa eller pågå år efter år utan att det kommer
upp till ytan.
Född i Åsele 1967. Bor i
Uppsala. Medlem i konstnärsgruppen HAKA i Uppsala. Verksam som konstnär,
bildlärare och konstpedagog. Utbildningar
vid Konstlinjen på Wiks folkhögskola,
bildlärarlinjen på Konstfackskolan i Stockholm. Utställningar i Sverige, Finland och Ryssland. Stipendier: Studiefrämjandet, Finsk-Svenska
kulturfonden, Uppsala kommuns kulturstipendium, Uppsala Läns kulturstipendium.
Representerad: Östhammars kommun, Uppsalahem, Uppsala kommun och Uppsala läns
landsting.
Maria Ionova Gribina
“Swedish Family”
2008 - 2009
12 Sv/v fotografier
12 svenska familjer poserar framför fotografen. De
har strax innan fått veta vad begreppet “en svensk familj” står för i Ryssland.
Uttrycket myntades i Sovjetunionen under 1970-talet och det står än idag för
sexuell frigörelse, fria relationer som bland swingers eller hippies och för
icke-traditionella familjebildningar. De allra flesta ryssar har dock kännedom
om att svenskarna är relativt konventionella och att de flesta svenska familjer
är konstituerade ungefär som de ryska. Ionova-Gribina menar att varje person
som ser bilderna kommer att slås av likheten mellan alla europeiska familjer
och deras livstilar.
1. Familjen Nilsson, mor och son, är jordbrukare.
Fadern är död. Sonen har aldrig gift sig. modern sköter hushållet. 2. Familjen
Richardson-Hillfon. James är engelsman och dockmakare. Frida är svenska och
dansare. I fem år har de levt som sambos. De har en son. 3. Familjen Evergren
är motormekaniker. De har en egen bensinstation och verkstad. Jörgen och
sönerna Björn och Benny reparerar. Inger sköter bensinstationen. Jörgen och
Inger levde tillsammans i 20 år innan de gifte sig 2002. 4. Familjen Jones.
Nick är irländare och flygplansmekaniker. Gunilla är svenska och har en
ramverkstad. De har varit gifta sedan 1990. De har fyra barn. 5. Familjen
Åström. Lennart är svensk och är ingenjör. Leila är ryska och är revisor. De
har varit sambos sedan 2004. De har två tvillingar. 6. Familjen Janebrant.
Jonas och Ammi är organisationskonsulter. De var sambos i tio år och gifte sig
2007. De har två söner. 7. Familjen Moberg. Jakob och Carina har varit gifta
sedan 1988. Jakob är busschaufför. Carina är talpedagog. De har två barn. 8.
Familjen Bengtsson-Gullberg. Håkan är snickare och Katarina är
ögonsjuksköterska. De har levt som sambos sedan 1992. De har två barn. 9.
Familjen Andreas Rinman och Kataria Grundsell. Andreas ör designer. Katarina är
arkitekt. De har levt som sambos sedan 1996. De har en dotter och en son. 10. Familjen
Wedman. Marcus är konstnär. Han är frånskild och har två barn. Enligt svensk
lag lever barnen med en förälder i taget varje vecka. 11. Familjen Olsson.
Ingemar och Gull-Britt är pensionärer. Tidigare var Ingemar grisfarmare och
Gull-Britt var kokerska. De har varit gifta sedan 1960. De har tre barn och sju
barnbarn. 12. Familjen Engellau. Lena och Jacob har varit gifta sedan 1991.
Lena är radiolog. Jacob är onkolog. De har tre barn.
Född
i Moskva 1980. Verksam som konstnär och som lärare på fotoakademin i Moskva. Utbildad
i Fabergés konsthantverksskola och på Moskvas fotoakademi och School of Modern
Art at Moscow Museum of Modern Art. Utställningar i Ryssland och utomlands, t
ex ”MAGLEHEM - A PLACE ON EARTH", Aoseum i Åhus.
Taisia Korotkova
IVF
laboratory
2009
tempera på pannå
Neonatal Intensive Care Unit
2009
tempera på pannå
ur serien "Reproduction"
Korotkovas målningar handlar om nya tekniker inom den
moderna medicinforskningen som används för fertilisering och för att rädda för
tidigt födda spädbarn till livet. I Korotkovas serie “Reproduction” kan de
tekniska landvinningarna sägas syfta till “reproduktion av människor”. Hon
använder sig av en mycket gammal teknik för temperamåleri, ett sätt att måla
som ställer stora krav på tekniskt kunnande och hantverksskicklighet. När
färgen lagts på torkar den mycket snabbt, vilket gör det omöjligt att måla
"vått-i-vått". Fina schatteringar och övergångar måste skapas genom
flera lager som appliceras med parallella penseldrag. Färgskillnader mellan den
våta och den torkade temperan gör det svårt att hålla samma färgton.
Målningarna framstår som förföriskt vackra och är på så sätt
en blinkning till ”de sköna vetenskaperna”. Den realistiska och detaljerade
stilen påminner om det tidiga 1900-talets nya saklighet som användes för såväl
starkt realistiska som starkt satiriska bilder, ibland med groteska undertoner.
I Korotkovas bilder kan man finna en Science Fiction-liknande anspelning på ett
framtida och cyniskt samhälle där människor skapas av teknologer i fabriker. I
Korotkovas beskrivning är gränsen hårfin mellan dagens framsteg och de utopier
vi mött i framtidsprofetiorna.
Född i Moskva 1980, bor i Moskva. Hon arbetar med teman och serier
från forskning och tekniska fält: “Technology” hämtar stoff från NASA,
“Reproduction” handlar om laboratorier och nästa kommande projekt kan härledas
från ryska institutioner som experimenterar med teoretisk fysik. Hon är medlem I Moscow Union of Artists. Utbildningar/examina från Moscow Academic Art College, Moscow State Academic Art Institute,
Institute of Contemporary Art. Utställningar i Ryssland, Finland,
Tjeckien, Sverige och Kina.
Anastasia Kuznetsova-Ruf
Bridles of board
Kol,
tempera, MDF
2009
Management
Kol,
tempera, MDF
2009
Ur serien
"The Zone of the Heightened Attention".
I starkt beskurna perspektiv med magiskt lågställd
horisontlinje visar Koznetsova-Ruf scener ur ett familjeliv sedda ur ett barns
synvinkel. Hela serien "The Zone of the Heightened Attention"
beskriver och tydliggör relationer mellan små barn och vuxna, huvudsakligen ur
barns perspektiv. Målningarna visar ett barn omgärdat av skyddande vuxna som
håller barnet i stadiga, trygga grepp. För barnet är de vuxna “allsmäktiga”.
Men egentligen är de vuxna både förvirrade och osäkra inför barnet som inte
förstår deras språk ännu men som är så pass involverat i deras liv att det mer
eller mindre styr över det, omedvetet. Scenerna handlar om att ledas och att
bli ledd. Det kan tyckas självklart att de vuxna fattar beslut och styr barnet
över dess huvud men på en helt annan nivå är det barnet som sätter regler och
dominerar relationerna.
Född i Moskva 1983. Hon är medlem i Moscow Union of artists. Utbildningar vid Moscow
Academic Art Lycée of the Russian Academy of arts, Moscow State Academic Art
Institute, Institute of Problems of the Modern art, Moscow. Utställningar: ett 25-tal
såväl inom Ryssland som utanför. Stipendier: Ryska akademins medalj, Ryska
kulturministeriets studentstipendium.
Maria Krasnova - Shabaeva
Family Portraits
2009
14 verk på papper; blyerts och akvarell
I en organiskt ordnad struktur av tecknade och målade
pappersark i olika storlekar har Krasnova-Shabaeva beskrivit en familj som en
konstruktion och en chimär. Familjen beskrivs här som en organism bestående av
individer, generationer och platser som vävs samman i en föränderlig kropp med
psykologiska lagar och även med egna “monster”. Konstnären intresserar sig
särskilt för disfunktionella delar i en familj. Dessa delar uppträder som något
mystiskt som följer egna psykologiska lagar. De är levande, som djur eller
bestar, med en alldeles särskild anatomi.
Född i Ufa (Ryssland) 1981. Bor i Rotterdam
(Nederländerna).
Hon är verksam som konstnär och som frilansande illustratör i Ryska
tidskrifter. Utbildningar vid ICA Moscow "New Strategies
in Contemporary Art" program, the graphic faculty of the Bashkir State
University, the painting faculty of the Ufa College of Arts. Utställningar i Belgien, Ryssland,
Tjeckien, Makedonien, Polen, Slovakien, Tyskland och Spanien. Hon är
representerad i många privata och museers samlingar.
Anders Krisár
One as two (1)(2)(3)
2003 - 2005
Tre skulpturer i två delar; aluminium och magneter
Tre skulpturer i två delar; aluminium och magneter
Var och en av de tre skulpturerna
porträtterar en kvinna och en man i aluminium. I den ena gruppen har kvinnans
magnetiska dragningskraft fått mansansiktet att lossna från spikarna på väggen
och fjättrats vid kvinnans ansikte. Hennes mun vidrör hans panna, båda har sina
ögon slutna. I den andra gruppen ligger kvinnans ansikte på golvet och mannens hänger
från taket. I den här skulpturen är kvinnans magnetism motpolad så att mannen
inte kan komma nära. Han pendlar svävande kring henne och stöts bort. I den
tredje gruppen är mannen fäst med en vajer vid väggen som av kvinnans magnetism
dragits ut i dess fulla längd. Hans ansikte svävar i luften ett par centimeter
från kvinnan, de vidrör nästan varandra. Båda har återigen ögonen slutna.
Krisár har producerat ett flertal starka
verk som ger en obarmhärtig beskrivning av psykologisk bindning mellan en mor
och en son. För Krisár är begreppet familj en av de mest betydelsefulla sociala
institutionerna i vår kultur. Han beskriver komplexiteten i familjedynamiken i
termer av tilldragande och frånstötande. Dessa begrepp ges fysiskt uttryck i de
tre skulpturerna. Skulpturerna One as Two finns i tre versioner, var och en
består av två delar, ett kvinnoansikte och ett mansansikte. I samtliga
versioner är mannen, sonen, fjättrad vid eller fjärmad från kvinnan, modern,
med magnetism. Skulpturerna är porträttlika masker och han använder ofta sig
själv och sin egen familj i sin konst.
Född 1973, bor i
Stockholm. Utställningar i Sverige, England, USA, Ryssland, Belgien och
Nederländerna. Stipendier från Konstnärsnämnden, Saint-Gaudens
Fellowship, New York, Swedish Authors' Fund, Swedish Arts Grants Committeé och
Best Swedish Photography Publication Award. Representerad vid 21C Museum,
Louisville, Kentucky, US, The Progressive Collection, Cleveland, Ohio, US,
Speed Art Museum, Louisville, Kentucky, US, Johnson Museum of Art, Ithaca, New
York, US, The Arden Collection, Petworth, UK, Faulconer Gallery, Grinnell,
Iowa, US, Statens konstråd, Sweden, Stockholms Konstråd, Stockholm, Sweden,
Bonnier Collection, Stockholm, Sweden, Västerås Konstmuseum, Västerås, Sweden,
Hasselblad Center, Göteborg, Sweden, Carnegie Collection, Stockholm, Sweden,
Länsmuseet Gävleborg, Stiftelsen Fokus, Borås, Sweden och privata samlingar.
Nika Kukhtina
The Lullaby
2009
Video, dubbelprojektion
Verket består av två projektioner som var och en visar en sliten ung kvinna med bara axlar
som vaggar fram och tillbaka och som nynnar någonting fragmentariskt. Hon
tittar på en och samma punkt. Man kan få intryck av att någonting har hänt
eller att allt inte står rätt till med henne. Melodierna som nynnas på de två
filmerna får mening först när man sätter ihop dem till en. Då hörs melodin till
en välkänd rysk vaggvisa som handlar om en varg. Nyckeln till hela scenen
framträder successivt. Hennes axlar är bara eftersom hon ammar ett litet barn.
Vaggandet och nynnandet hjälper henne att lugna sitt barn och få det att sova.
Det finns en inbyggd dubbelhet i berättelsen. Kvinnan vaggar fram och tillbaka
i en rytm. Den förmedlar både kärlek och missnöjsamhet, både lycka och
trötthet, såväl närvaro och koncentration som ett frånvarande medvetande.
Född i Moskva 1980, bor i Berlin (Tyskland). Hon har varit
assistent åt Teodor
Tezhik, art director för film och teater, hon är verksam som konstnär och som
curator och har skapat ett digitalt kollektivt spel, en sandlåda på internet. Utbildningar vid Art
school for children, College of Animation Cinematography + Moscow Animation
studio `’Pilot”, Moscow State Pedagogical University, School of Modern Art at
Moscow Museum of Modern Art, Berlin University of the Arts. Stipendier från DAAD och ett flertal nomineringar. Representerad vid Moscow Museum of Modern Art, National Centre for
Contemporary Arts (Moscow, Russia) och Tula’s Gingerbread Museum (Tula,
Russia).
Helena Laukkanen
This is our Island (Det här är vår ö)
2009
blyerts på MDF
Verket består av tre tecknade objekt. Två föreställer ett
par stängda dörrar i litet format. Under den ena dörren, vid tröskeln, syns ett
svagt ljussken som förebådar någon form av aktivitet bakom den. Framför
dörrarna ligger en teckning som föreställer en trasmatta. Den är framställd i
naturlig storlek. Hela installationen bygger på det välkända uttrycket ”att
sopa något under mattan”. Laukkanen vill peka på flera aspekter av uttrycket
och på konsekvenser av brist på kommunikation. Bristen kan finnas såväl inom en
familj som runt en familj. Fasaden kan vara välputsad och varken grannar eller
myndigheter har egentlig insyn. Men även i den tillsynes mest perfekta familj
förekommer tabun, känsliga ämnen och komplexa problem som är svåra att tala om,
som döljs under mattan och bakom stängda dörrar.
Född
Vallvik 1972, bor i Uppsala. Medlem i konstnärsgruppen HAKA. Utbildningar vid
Konsthögskolan Umeå 1993-1998, Uppsala universitet och Ålsta folkhögskola,
Fränsta. Utställningar i Sverige och
Ryssland. Offentliga uppdrag för Uppsala Läns Landsting, Akademiska sjukhuset i
Uppsala, 2009 och Utsmyckningsuppdrag (pågående), Uppsala Kommun. Stipendier från Uppsala Läns
Landsting, Svenska bildkonstnärsfonden, Svenska Institutet, Stiftelsen Helge Ax:son
Johnsson, Stiftelsen Anna-Lisa Thomson, Kungliga Skytteanska samfundet,
ungdomsbiennalen Power på MMoMA (Ryssland). Representerad i Uppsala Läns
Landsting, Uppsala kommun, Uppsalahem AB, SAK, Statens konstråd, Umeå
Postcentral, Söderhamns kommun samt konstföreningar och privata samlare.
Maria Lewis
Chainmail
2001
Silver, titan
Lewis och hennes blivande make levde åtskilda under ett helt
år innan de gifte sig. Han bodde i USA och hon bodde i Sverige. Under det här
året skrev han mer än 100 brev till henne. Tio år senare, 2001, tog Lewis fram
ett av breven och bad hennes man att skriva om det på en bit titan. Därefter
skar hon mödosamt ut orden och satte ihop dem med en silverkedja. Där står:
Monday June 15 1992 Dear
Mia, Something´s cooking. I never felt like writing the year or any part of the
date on letters before you. I guess it’s so we can look back more easily if
this letter is still kicking ’round in another decade, and say: ”that was the
last summer before - that was the last summer they spent apart - all that
waiting, how did they ever survive?” All the months of saying ”det kommer att bli vackert”. I
love you, Colin
Född i Söderfors i Uppland 1963, bor i Söderfors. Utbildningar vid
Accademia
Italiana Moda, Florens och Skidmore College, Saratoga Springs, NY.
Utställningar i Ryssland, Sverige, USA, Danmark och Island. Utsmyckningar i
Hällbacka servicehus, Söderfors, Wesslandia servicehus, Karlholm och
Högbergsskolan, Tierp. Stipendier från Sparbanksstiftelsen, Tierps kommun och
Svenska kyrkan. Representerad vid Nationalmuseum, Sverige.
Roland Persson
Mother
2009
silikon
Skulpturen Mother föreställer en mycket stor pumpa som
ligger på och tynger ned en sängbotten. Hon tycks vara mycket tung och
parallellen till en sjuklig och orörlig person, fjättrad i sin bädd, är
slående. I pumpans utlöpare växer det fram småpumpor. De livnär sig av den
stora moderpumpan. Relationsfrågor som handlar om utsatthet, omvårdnad,
uppoffring, beroende och medberoende infinner sig i dess symbolik.
Persson använder ofta naturen och idén om naturen som
utgångspunkt i sin konst och som metafor för att lyfta fram mänskliga och
kulturella fenomen. Han arbetar med en form av realism, han gjuter av
naturföremål och bemålar dem i dess ursprungliga naturliga färger.
Född
i Hudiksvall 1963 uppvuxen i Gävle, bor på Värmdö utanför Stockholm.
Utbildningar vid Ålsta folkhögskola, Konsthögskolan Umeå och Arkitekt- och
konsthögskolan i Stockholm. Utställningar i Sverige, Belgien, Argentina,
Danmark, Ryssland, Schweiz, Thailand och Wales. Utsmyckningar i Fjärilens
förskola Skövde, Ektorp seniorcenter, Lergökens förskola Forsbacka, Rosenlunds
sjukhus Stockholm, Emma skolan i Hammarkullen, Hemmesta Särskola, Värmdö,
Vasaparken i Uppsala, Tunnelbanenedgång Sergelstorg Stockholm, Södersjukhuset
Stockholm, Örebro Universitet, Trädgårdstadsskolan Tullinge, Brandbergsskolan,
Johan Enbergs Torg Solna, Akademi Bokhandeln Stockholm, Ockelbo Torg, Högskolan
i Norrköping, Örnsköldsviks Sjukhus, Hudiksvalls Sjukhus. Stipendier från
Konstnärsnämnden, Svenska Institutet, Ax:son-Johnssons Stiftelse, Emil Bergs
Resestipendium, BUF stipendiet, Karin och Gösta Rittners Stipendiefond, Kempe
fonden, Längmanska Kulturfonden, Grafströmska-Sandqvistska fonden samt
ateljéstipendium i Buenos Aires, Argentina.
Representerad i Statens konstråd, Hälsinglands Museum, Göteborgs
konstmuseum, Sundsvalls Museum samt Härnösand, Gävle, Sundsvall, Värmdö och
Ockelbo kommuner.
Maria Pogorzhelskaia
Untitled, 2009
Make up, 2001
Evening manicure, 1999
Olja på duk
Pogorzhelskaia tar fasta på begreppet ”Swedish Family”
utifrån den ryska och lättsamma tolkningen. Hon framställer home-party-scener,
många från poolkanten, och personer som förbereder sig för fest. Hon målar ofta
sina vänner och gärna från fotografier. Motiven är starkt solbelysta och
scenerna har dramatiska slagskuggor. De avbildade personerna är upptagna av
sina sysslor; manikyr, sminkning, solbadande o s v och de tycks fångade i
ögonblicket strax innan de uppmärksammar konstnärens eller fotografens närvaro.
Pogorzhelskaia framhåller vikten av att beskriva livets goda, roliga och
positiva sidor som likvärdigt med att analysera det svåra och problematiska.
Född
i Moskva 1971, bor i Moskva. Utbildningar vid Moscow Art School
Tomsky, Surikov MSAU,Moscow, master-classes at NCCA ,Moscow och hon är medlem i
Moskvas konstnärsunion. Utställningar i Ryssland, Tyskland och Österrike. Representerad
i Museum of Contemporary Art ,Moscow och i “EKATERINA”
Foundation, Moscow.
Alexandr Pogorzhelskyj
2 packages of bananas
Green package + apples
Cigarettes
Package with a blue fish
Minced meat and pink package
Potatoes
Potatoes
2009
olja på duk
Ur serien ”Products”
De sex målningarna föreställer fyllda matkassar i
plastmaterial. De är groteskt uppförstorade och målade som stilleben. Motivet
kommer från den egna hallen och den egna storfamiljens shoppingvanor. Familjen
veckohandlar i stor omfattning och den mat som inhandlas och hamnar i
plastkassar i hallen. Synen av all polyetenplast som både döljer och skönjer
sitt innehåll har fascinerat konstnären och är utgångspunkten för målningarna
som fått sina titlar efter påsarnas innehåll.
we are surrounded by
things and people.
These and those
torture the eye...(I.Brodskiy)
Pogorzhelskyj har en klassisk skolning i realistiskt måleri.
Han har utvecklat sitt måleri och sina motiv till en samtida ung konstkontext.
Han väljer ofta oväntade perspektiv och en blandning av objekt från
ungdomskulturer.
Född
i Moskva 1980, bor i Moskva. Utbildningar vid
Moscow Academic Art College, Moscow Academic Art
Institute och Institute of Contemprorary Art, Moscow. Utställningar i Ryssland,
Finland, Japan och Österrike.
Nina Svensson
Jag behöver ingen man jag har en hund
2009
Installation
Installationen är organiserad som ett väggcollage med
tydliga referenser till kylskåpsdörrar. Svensson har bett olika personer att
beskriva sina privata kylskåpsdörrar. Personerna lever i singelfamiljer (vuxen
med barn) och utanför en stads centrum. Hon har även bett familjerna att ge henne
någonting, ett objekt, från dörren som på något sätt beskriver familjen.
Objekten består av dekorationer, matlistor, magneter, post-it-lappar etc.
Konstnären har också tagit del av berättelser, historier och skrönor. Svenssons
installation visar att mycket av det som sitter på kylskåpsdörren representerar
önskningar om hur man, eller familjen, skulle vilja leva mer än hur de lever.
Det kan t ex handla om träningspass som inte blir av, önskelistor över
presenter, städplanering som inte fungerar eller läkarbesök som glöms bort.
Platsen blir både en funktion för allt som
ska direkt kommas ihåg i en vardag och samtidigt en påminnelse om hur man vill
se på sig själv och sin familj.
Född i Sollefteå 1968, bor Stockholm. Utbildning vid Umeå
Konsthögskola. Utställningar i Vietnam, Ryssland, Sverige, Spanien, Tyskland,
Norge och Ungern. Stipendier från Konstnärsnämnden/IASPIS, Umeå Kommuns bildkonststipendium, Stiftelsen J C Kempes
Minnes Stipendiefond, Utbytesprogram between Umeå KHS and Hanoi University of
Fine Art, Vietnam, Grafströmska-Sandqvistska fonden, Landstinget
Västernorrlands län och Länsstyrelsen i Västernorrlands län. Representerad i
TwoChange Stockholm, IASPIS samt Sundsvall,
Hudiksvall, Timrå och Kramfors kommuner
Katarina Sundkvist Zohari
Sensibility
2009 - 2010
tummade och glaserade stengodsskulpturer
Sundqvist Zoharis keramiska skulpturer framställer nakenhet,
hud, veck och knoppighet. Där finns något sensuellt och sårbart. Man kan med
lätthet överföra dessa synintryck till symboler för familjens eller en
relations hudnära närhet och blottande.
Hon arbetar med leran som grundmaterial och hon tummar eller ringlar
sina skulpturer i organiska mjuka former som överför känslor och upplevelser
till former och ytor.
Född
1966 i Hammarstrand, Jämtland, bor i Uppsala. Hon är medlem i konstnärsgruppen HAKA i Uppsala.
Utbildningar vid Konstfack, glas och keramik, Ålsta folkhögskola och Uppsala
Universitet. Utställningar i Sverige, Ryssland och Finland. Stipendier från
Uppsala Läns Landsting, Sveriges bildkonstnärsfond, Uppsala kommun, Finska
samarbetsfonden, Stiftelsen Anna-Lisa Thomson till minne och Grafströmska -
Sandqvistska fonden. Utsmyckningar vid Od:s plats Uppsala och Linné stig,
Uppsala. Representerad i
Sundsvalls museum och Uppsala kommun.
Johan Thurfjell
Goodnight Mum, Goodnight Dad
2008
MDF, akrylfärg
Verket består av fyra trämodeller av konstnärens
ursprungsfamiljs sommarstuga. Modellerna är målade i de färgnyanser och med de
skuggor som huset har vid fyra tidpunkter mellan eftermiddag och midnatt en
solig dag och kväll i juli månad. Thurfjells hus utgör en metafor för
generationers växlingar och för livets gång, för hur hans åldrande föräldrar
överlämnar ansvaret för husets skötsel till sina barn och som en metafor för
konstnärens eget liv från barndom till vuxen. Som barn var Thurfjell mörkrädd
och sommarhusets förändring vid skymningen var något obehagligt och skrämmande.
”Huset” som sådant är en stark symbol och arketyp inom symbolforskningen.
Född i Solna 1970, bor i Stockholm. Utbildning vid Konstfack
Stockholm. Utställningar i Sverige, Tyskland, Norge, Polen, Italien, USA, Nya
Zeeland, Egypten, Australien, Frankrike, Österrike, Nederländerna, Bosnien och
Spanien. Representerad i 21c Museum Kentucky, Magasin 3 Stockholm konsthall,
Malmö konstmuseum , Moderna museet, Stockholm, Göteborgs konstmuseum, Statens
konstråd, Sveriges Allmänna Konstförening, Södertälje kommun samt i privata
samlingar.
Knutte Wester
Gzim and the frozen lake
Video, 7
min
Because of people
Videoinstallation,
24 min
Wester träffade pojken Gzim från Kosovo år 2003. Gzim har
bott i olika flyktingläger under hela sin barndom och det här året hade Wester
sin ateljé i ett svensk flyktingläger där pojken bodde. De blev vänner. En dag
kom pojken till ateljén och berättade att han och hans familj nekats
uppehållstillstånd i Sverige och skulle utvisas inom kort. Videoverket Gzim and the Lake dokumenterar deras
förtroliga samtal om Gzims livssituation.
Knutte Westers konstnärliga arbete handlar om samhällets
funktioner och disfunktioner. Det kan handla om samhällsansvar på
myndighetsnivå och om situationer som är kulturbundna i tabun och sociala
processer. Han arbetar med video, skulptur och installation och oavsett teknik
finns det alltid ett dokumentärt inslag i Westers konst.
Verket Because of
People bygger på två parallella berättelser. Hervor lever i Sverige och
Gamedzes lever i Sydafrika. De har aldrig träffats men i verket uppstår en
dialog dem emellan. Den handlar om historiens makt, kvinnors situation, minnen
av förtryck, svält och om demokratins födelse. Kvinnornas skilda levnadsöden
tycks universella.
Född i Eskilstuna 1977, bor i Umeå. Utbildningar vid Konsthögskolan vid Umeå
universitet, Konstfack, Stockholm, Konsthögskolan Valand, Dep.of fine arts, Wits University,
Johannesburg, Sydafrika. Utställningar i Sverige, Ryssland, Lettland, Albanien
och Sydafrika. Visad på: Sveriges Television, Göteborgs Filmfestival, SVT24,
Bildmuseet, Umeå Filmfestival, Matasul Filmfestival, nominerad till Prix Europa/Iris
i Berlin. Stipendier från Wyspa Airport program, Gdansk, IASPIS,
konstnärsnämnden, Nordic Institution for Contemporary Art, Umeå stads
konststipendium, Kempe Fonden och SIDA / Bildmuseet, Umeå. Utsmyckningar i
Vännäs och Umeå Kommun.
Natalia Zintsova
Family Portrait
2009
Objekt
Verket består av en bakvänd gammal
spegel med fotografier och bilder instuckna bakom ramen. Fotografierna
härstammar ur ett familjealbum. De är många till antalet och de har stuckits in
i lager på lager så att de täcker varandra. Det tycks nästan omöjligt att se
vad de avbildar, de är fragment av gamla minnen som också tidigare generationer
har tittat på.
Verket accentuerar tid, minnen,
bilder av äldre generationer och tidigare händelser i ett bildflöde som
kontinuerligt fylls på med nya händelser och personer. En familjs och en släkts
förlopp i tid och rum.
Zintsova arbetar med
installationer, skulpturer och video. Hon använder ofta föremål från
vardagslivet, ibland skräp, och gärna sådant som är generellt och gemensamt för
de flesta av oss för att visa dem i nya perspektiv och sammanhang.
Född i Moskva 1971, bor i Moskva. Hon samarbetar med Nataly Shirokova's Modern Dance Theatre. Utbildningar
vid The Russian Academy of Theatre Arts (GITIS) ( Moscow), Moscow State
University of Printing Arts och The Institute of Contemporary Art in Moscow. Utställningar i Ryssland, England och Sverige.
Ateljéstipendium från Centraltrak UT Dallas Artists Residency, Texas, USA.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar