Katarina Löfström
Uppsala
konstmuseum 2008
Katarina
Löfström är en uppmärksammad konstnär med musik, ljus och bild som medium. Hon
har en bakgrund i reklam- och musikvideobranscherna och hon använder ofta musik
som utgångspunkt för att arbeta med visuella uttryck. Hennes måleriska och
suggestiva videoverk och hennes lysande skulpturer har såväl koppling till
ljusfenomen på natthimlen som till kända filmer ur main-streamkulturen. Uppsala
Konstmuseum visar hela den bredd och mångfald som präglar Katarina Löfströms
konstnärskap. Här presenteras flera animationer, nya skulpturer och en
väggmålning som producerats för utställningen samt en dokumentation av det
stora offentliga arbetet Coloratura, 2007 placerat mitt i Uppsala.
Som tidigare producent av reklam- och popmusikvideos är jag van
vid att kommunicera budskap på väldigt kort tid, ibland så kort tid som 30
sekunder. I mitt eget konstnärliga arbete försöker jag, å andra sidan, att vara
icke-berättande, icke-läsbar i lingvistisk mening. I mina senaste filmer har
jag dock använt några metoder hämtade från popmusikvideos, t ex att använda ett
musikstycke som utgångspunkt som jag vidareutvecklar visuellt.
Filmerna är loopade utan egentlig början eller slut och den enda
nedtecknade ledtråden till verken är själva titeln. Jag menar att titeln är
nödvändig för verket, inte för att skapa förståelse av det utan för att skapa
en plattform för associationer på samma sätt som ett musikstycke kan ha en
titel men ingen text.
Ur Katarina Löfströms programförklaring 2007
Det offentliga
verket Coloratura utgör en fast utsmyckning i det nybyggda Konsert- och
kongresshuset i Uppsala, ritat av Henning Larsen Tegnestue (Danmark). Verket är
ett ljuskonstverk som visualiseras och aktiveras av pågående konserter i huset.
Verket Coloratura består av 432
lampor som löper som en fris runt byggnaden längs med hela dess glasfasad på
plan sex och fungerar som ett interaktivt ljusspel. Inne i huset är mikrofoner
utplacerade i konsertsalarna. Dessa plockar upp det ljud som för tillfället
genereras i huset och förmedlar det via ett datorprogram vilket tänder och
släcker lampor i ljusraden så att ljusskiftningar skapas. Uppsala konstmuseum
har dokumenterat verket så att ljus och ljud kommer att kunna upplevas
simultant vilket inte är möjligt i annat fall.
På
Uppsala konstmuseum visas bl a animationen, Little Star, 2006, utgår från de redan abstraherade islamska mönstren från
Alhambra. Stjärnmönstret har senare brutit sig ur filmen, överskridit sina
ursprungliga gränser och spritt sig till att bli nya verk, väggmålningar eller
printar. De geometriska formerna, stjärnreferenserna och
oändlighetsperspektivet skapar konnotationer till både talmystik à la de
försokratiska Phytagoréerna, som ju också kopplade matematiska formler till
både ljus och ljud, samt till så skilda konstnärskap som Hilma af Klint och
Viking Eggeling. Steget till det surrealistiska, esoteriska och mystiska är
inte långt – även om det i verken i sig inte återfinns någon mysticism eller
surrealism. På Uppsala konstmuseum har Little Star brutit sig ur sina tidigare
ramar i form av en väggmålning.
Verket
Twin
Peaks, 2006, som pryder vernissagekortet refererar också till filmens
värld då den består av en dubblering och vridning av den välkända logotypen för
Paramount Pictures. Den lilla vridningen och dubbleringen av symbolen gör att
det som är välbekant får en helt ny betydelse. Att den nya bilden påminner om
ett Rorschach-test för också tanken på hur vår perception och psykologiska
inställning påverkar hur vi upplever världen omkring oss – precis såsom filmens
värld kanske mer än någon annan konstform idag påverkar hur vi uppfattar vår
omvärld och hur vi agerar i den.
Verket
Secret
Garden, 2008, består av två speglar som placerats mitt emot varandra
och som därigenom konstant återspeglar varandra – också det i ett ständigt
kontinuum. Tankarna går lätt till Alice i Underlandet och hennes upplevelser.
Lockelsen till det drömlika och surreala är också märkbar i ljusskulpturen.
Bow, 2006, en
replika av dekoren från en scen i Francis Ford Coppolas ”Apocalypse Now Redux”.
Självfallet behöver man inte ha sett filmen för att ”förstå” verket – Löfströms
verk är sällan något man tar till sig med förnuftets hjälp. I arbetet med Bow har Löfström använt sig av en liten
del av en rekvisita från en film för att skapa ett helt nytt verk. Bow består av blinkande lampor på en
halvcirkulär metallform som blinkar rytmiskt och som återfinns i en scen i
filmen där huvudpersonerna befinner sig i djungeln och erfar en absurd och
surrealt glittrig Playmate-show, direkt efter en allvarlig eldstrid. Ljusriggen
har lösgjort sig ur filmen, och får en chans att tala i egen sak. Lampornas
blinkande sken påverkar ofrånkomligen hela rummet den befinner sig i.
I
utställningen återfinns också två andra ljusskulpturer, Rosario (Eyes Open – Wide Awake),
2008, och Loop (The End), 2006. Verket Loop (The End) består av en ljusslinga med röda glödlampor.
Lamporna blinkar med morsekod ut orden ”The End”, som är titeln på ledmotivet
till Apocalypse Now Redux, framfört av The Doors. Det repetitiva dyker alltså
upp igen här som en viktig ingrediens.
Elisabeth
Fagerstedt
museichef
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar