Natasha Dahnberg
Min soldat
Uppsala konstmuseum 2011
Samtida konst är ett samlingsbegrepp för ett helt komplex av
företeelser. Den förefaller vara lika svår att karaktärisera som andra
simultant pågående samhällsfenomen och skeenden. Den kan vara bra på att spegla
sin tid och sin kultur. Samtidskonsten är ibland aktivistisk och avser att
direkt påverka. I andra fall är den iakttagande och kommenterande, den kan
hjälpa oss att se fenomen som inte enkelt uppenbarar sig för oss och den kan
mobilisera till gemensamt samtal och reflektion.
Natasha Dahnbergs konstnärliga arbetsmetod liknar
journalistens och utställningen Min
soldat har ett angeläget ämne.
Hon har ett personligt engagemang i utställningens tema. Det har funnits
som ett bakgrundsbrus i större delen av hennes liv. Natasha Dahnberg är född
1969 i Moskva i Ryssland. Under åren 1979 – 1989 förde Ryssland krig i Afghanistan
och även unga män i Natashas ålder deltog i kriget. Krigets trauma har följt
hennes uppväxande generation, många dog och många andra återvände krigsskadade.
Sedan år 2000 har Natasha Dahnberg varit uppsalabo och hon
ser nu att svenska soldater rekryteras till fortsättningsstyrkan i Afghanistan.
Hon vill undersöka vad som driver dem att åka dit. Hennes undersökning syftar
till att närma sig de personliga och privata överväganden som får unga och
gamla att ge sig ut i krig. Utställningen består av en serie porträtt av
soldater i svenska armén som åkte till krigets Afghanistan under hösten 2010.
Porträtt och intervjuer fångar och berättar om soldaternas drivkrafter och
förväntningar. Vad har de tänkt att de ska åstadkomma? Hur resonerar de med sig
själva och sina anhöriga när de ska gå in i en osäker process? Hon har
porträtterat dem i ljudinspelningar och i realistiskt måleri. De är nära men
ändå studerade och återberättade av konstnären.
Som en resonansbotten har Natasha Dahnberg även intervjuat
ryska soldater som åkte till Afghanistan under 1980-talet. Tillsammans med
filmaren och redigeraren Mervi Junkkonen har Natasha Dahnberg skapat ett
videoverk där ryska soldater, med sina upplevelser och svar, tycks samtala med
de svenska soldaterna i ett skede då de enbart har sina förväntningar och
visioner att stå på. Erfarenheten möter här förväntan i en dialog som kan
liknas vid den vuxne som vill lära barnet något viktigt och angeläget men
barnet kan inte lära sig utan att självt, personligen, erfara detta.
De svenska soldaterna i projektet har samtliga återvänt och en
del av utställningen berättar om deras erfarenheter. Deras vittnesmål skulle
kanske kunna få oss att lättare förstå vad som pågår i krigets Afghanistan och
hur de har fungerat under svåra och farliga situationer. Men troligtvis är det
omöjligt att riktigt förstå utan att själv erfara. Det är lika svårt som att
förstå ”döden” genom att någon som upplevt den återvänder och delar med sig av
sitt vittnesmål. Man förstår ändå inte till fullo förrän man upplever den
själv.
Elisabeth Fagerstedt, museichef, curator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar