MARTIN SJÖBERG
MAN ACTING OUT
Uppsala
konstmuseum 2010
Martin Sjöberg
är född 1957 i Uppsala. Han bor och arbetar i Stockholm. Han utbildade sig till
konstnär i början av 1990-talet vid Konstfackskolan i Stockholm och vid Whitney
Museum of American art i USA där han även har bott och verkat. Han har en rad
solo- och grupputställningar på meritlistan både i Sverige och i andra delar av
världen. Hans första soloutställning var fotoutställningen ”Skinheads” på
Kulturhuset i Stockholm år 1983, 8 år innan han påbörjade sin utbildning på
Konstfackskolan i Stockholm. Den gav på sitt sätt ett startskott till den
utställning som vi nu presenterar på Uppsala konstmuseum. Våld och våldets
psykologi är teman som har ockuperat Martin Sjöberg under större delen av hans vuxna
liv. Martin Sjöberg förknippas ofta med en kategori manliga konstnärer som
genom den riksbekanta utställningen Konstfeminism (2006), (initiativtagare var Barbro
Werkmäster) beskrevs som ”pionjärer som gör upp med gubbväldet”. Utställningen
baserades på ett stort antal kvinnliga konstnärer och några få män: Tobias
Bernstrup, Lars Nilsson och Martin Sjöberg. Martin Sjöbergs konst har förmågan
att bottna i djupt personliga frågor, i hans eget nervsystem, och samtidigt
vara tydligt designerad i samhällspolitiska och kritiska syften. Han demaskerar
sociala processer, mänskliga beteenden och underliggande konflikter. Han värjer
inte för det svåra, komplexa eller obehagliga.
År 1993 visade
han verket ”Empathy II” på Moderna museet i Stockholm. Det byggde på krigsbilder
från forna Jugoslavien som han fyllde pissoaren på herrtoaletten med. Enbart
män kunde se verket, en makthandling om man så vill, och de tvingades utföra
sina behov på bilderna. De fick själva agera dessa nedvärderande handlingar som
bilderna väckte minnet av.
Begreppet
”acting out” handlar om att agera ut och repetera handlingar ur det förflutna
som mer uppstår som känslor än som artikulerade minnen. Sigmund Freud
introducerade begreppet ”agieren” i sina psykoanalytiska metodstudier när han
arbetade med Dora-fallet. Dora var en patient som ofta vilseledde honom genom
att själv utföra de handlingar som hon själv tidigare blivit offer för. Freud
intresserade sig för skillnaden mellan att minnas något och att agera ut något
man tidigare upplevt. Utåtagerandet är ett repeterande av en känsla, t ex
upproriskhet, trots, hopplöshet eller hjälplöshet, som oftast uppstått tidigare
hos en individ men som inte artikulerats som ett språkligt minne. Det handlar
om en upplevelse bortom språket som hanteras genom aktioner. Dessa förflyttar
känslan tillfälligt men skapar ingen försoning med den ursprungliga händelsen.
Ett annat tidigt spår i Martin Sjöbergs konst som leder fram
till utställningen på Uppsala konstmuseum finns i en skulpturserie från år
2000; ”No Title Fights”. Den visades på Silverstein Gallery i New York vid ett
par tillfällen och senare vid Liljevalchs konsthall i Stockholm (2005). Skulpturerna visar män, vita män i vit hårdplast,
som i konstellationer av två eller tre stycken brottas. Scenerna är svår- och
mångtydiga. Handlar det om aggressioner eller om lust? Njuter männen av
situationen eller agerar de ut en strid? Stridszon eller lek? Känslan av att iaktta en aktivitet som
är gränslös i sitt syfte är stark och utmanande. Man konfronteras med sina egna
tolkningsmodeller och referenser. Man kan finna paralleller i skulpturerna till
såväl Michelangelos (Michelangelo
Buonarroti 1475 – 1564) teckningar av nakna män som brottas och vars kroppar
slingras samman i olika formationer liksom hos den amerikanske fotografen
Eadweard Muybridge (1830-1904) som fotograferade samma motiv, nakna män som
iscensätter brottning, t ex i serien ”Human Figure in Motion” (1887). Martin
Sjöbergs stora teckningar Study in
Aggression antyder kroppar och kroppsdelar i ett flöde av linjer och
former. Själva teckningen skapar ett system som håller samman och hindrar en
kamp eller en kraftmätning från att totalt söderfalla. Skulpturen Meditation on Violence (brons) är ett
klassiskt torso-motiv där skulpturen draperats med något som liknar en påse. Torso
är italienska för "bål" och "överkropp”. Inom konsten använder man uttrycket för
en skulptur utan armar, ben och huvud. Många skulpturer från antiken är idag
bevarade som torson. Martin Sjöberg skapar naturligtvis en kraftfull
dramatisering genom att dölja skulpturen i en drapering. Ju mer fördold en
innebörd är desto mer använder vi vår egen fantasi för att tolka den.
Kroppen som
sådan är hos Martin Sjöberg en projektionsyta och en scen för att åskådliggöra
processer inom det komplexa ämnet maskulinitet. Man skulle kunna definiera
maskulinitet som något som, förutom andra delar av en människas identitet i
form av ras, klass, sexuell läggning, skapar en gemensam identitet för alla män
trots sociala olikheter. En mans anspråk på att vara maskulin blir därmed inte
beroende av social status utan av hans förmåga att uppvisa egenskaper som har
hög maskulin status, t ex hjältemod, heterosexualitet eller dominans. Hjälten
kan ses som en exemplarisk symbol för manlighet och maskulinitet skulle kunna
definieras som hjältemod vilket i sin tur skulle kunna innebära förmåga att
övervinna rädsla för den egna sårbarheten. Hjälten sätter en slags standard för
maskulinitet som överbrygger sociala skillnader mellan män och som
manifesterats i mytologi, litteratur, underhållning (Hollywoodfilmer, dataspel
etc). Maskulinitet kopplat till våld kan i så fall skapas av att hjälteidealet
blir en riskfaktor, när hjältemodet blir något måste befästas och bekräftas och
kanske bara kan uppnås tillfälligtvis. Våld kan skapas ur stress där oförmåga
att klara av en svår situation måste mötas med den idealiserade mansbilden. Man
kan säga att mannens upplevelse av att vara man kan vara speciellt viktig när
han upplever sig vara under hot. Våldet, utagerandet, blir ett sätt att lindra
dessa inre identitetskonflikter.
Serien Uncharted Territories (svartvita
fotografier, 125 cm x 150 cm) bygger på landskapsbilder från Sydamerika. Här
kretsar tematiken kring kolonialism, dess mekanismer i historien och i
samtiden. Som så ofta hos Martin Sjöberg har hans konst både realistiska och
symboliska tolkningsnivåer. Här lyfter han fram kolonialismen som både en
historisk och en samtida mekanism. Sydamerikas kontinent har utsatts för såväl
kristendom som västvärldens civilisation och kultur och blivit dess
territorium. Uncharted Territories
handlar om att exploateras och att besegras. Det handlar också om att utforska
ett mentalt outforskat territorium och om ett sätt att förstå sig själv genom
frågeställningen ”Var är jag?”. När de traditionella erövrarna drivits av att
nå personliga framgångar och strävat efter att skapa fred och demokrati i det
nya territoriet har de använt destruktivitet och våld. Förlust av språk uppstod
och ersattes med handlingar.
Färgfotografierna
i serien Man Acting Out visar också
scener med miljöer från exotiska platser, från en främmande djungel. Vi ser en
halvnaken man som i olika situationer agerar ut sina känslor av njutning, lycka
och kanske extas. Det är svårt att bedöma hans sinnestillstånd och huruvida han
är en dåre eller inte. Vi ställs inför våra egna reaktioner inför det okända
och gränslösa. Är han harmlös eller är han farlig? Kan han sätta de sociala
gränser för sig själv som vi förväntar oss av varandra? Hur långt över gränsen
skulle han kunna gå för att nå den njutning som han åtrår?
Bilderna har
kopplingar till äldre måleri och man se paralleller till exempelvis Ernst
Josephsons (1851-1906) målning ”Strömkarlen” (1884) med Näcken-motivet vilken
på sin tid väckte starka känslor och som refuserades av Statens inköpsnämnd.
Den finns idag i prins Eugens salong på Waldemarsudde. Det utlevande extatiska
motivet var ett populärt religiöst motiv i 1600-talets Italien med t ex
målningen Giovanno Lanfrancos ”St Margaret of Cortina” (1621) som inspirerade
Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) till hans skulptur ”St Teresas extas” i
Cornadokapellet i Santa Maria della Vittoria i Rom (1645-1652). Bernini var en
barockkonstnär som var särskilt framgångsrik i att uttrycka förhöjda
emotionella motiv i konsten. St Teresas extas lyfter fram själva extasen som
ett gudomligt mirakel. Berättelsen kommer ursprungligen från den spanska
reformisten Teresa av Avila som hade en hallucinatorisk upplevelse av mirakulös
extas. Berninis helgon har precis som Lanfrancos en omfattande drapering. I
Lanfrancos målning är det uppenbart att draperingen knappt innehåller en kropp,
den förefaller tömd på mänskligt kött, en förstärkning av extasens
utommänskliga och gudomliga dimension.
I skulpturen Man i extas (glasfiber) återupprepar
Martin Sjöberg både det extatiska temat och narcissus-myten. Skulpturen visar
en man som kysser sig själv. Den barockliknande draperingen kopplar scenen till
konsthistorien. Narcissus-motivet finns såväl i fotografierna ”Man Acting Out”
som i flera av skulpturerna, t ex Man
som föder sig själv. Freud betraktade narcissism som en tidig fas i
personlighetens utveckling och i psykologiska termer brukar man beskriva
fenomenet som en ”abnorm böjelse för självbespegling, en förälskelse i den egna
bilden och personligheten”. I den grekiska mytologin förekom ynglingen
Narkissos som var så gudomligt vacker att vem som än såg honom greps av kärlek
men han själv avvisade alla. Han blev dömd att förälska sig i sin egen
spegelbild efter att ha avvisat den unga flickan Echos kärlek. Han förtynade
vid den damm där han speglade sig och återuppstod som en pingstlilja,
narcisser.
Inom psykologin
talar man även om narcissism som en affekt eller en personlighetsstörning. Det
kan handla om en överdriven känsla av betydelse eller överlägsenhet,
självhävdelse, bristande verklighetsuppfattning, behov av att vara i centrum
och brist på empati. Kontrollbehovet och kravet på omgivningens efterlevnad kan
vara stort.
Martin Sjöbergs använder sig av sin egen kropp i sina verk.
Skulpturerna Perfectly Human och Drafted Angel kan ses som
mentala projektioner. Kroppsdelar har fogats till bålen och har givits helt
andra proportioner än hos den ideala manskroppen. Förutom att konfrontera oss
med icke-ideala bilder av människan kan vi se skulpturerna som känslomässiga
beskrivningar av hur man kan känna inför sina olika kroppsdelar och fysiska
behov. Perfectly Human
är förgylld och Drafted Angel i
blänkande aluminium, material som förhöjer verkens status, vilket i sig kan
uppfattas som en provokation.
På Trafalgar Square i London försågs den
”fjärde plinten” som är avsedd för samtida konst under åren 2005-2007 med Marc Quinns (f 1964) förgyllda skulptur
av den gravida och handikappade Alison Lapper. Alison Lapper (f 1965) är
konstnär och hon är född utan armar. Marc Quinn skapade ett respektavstånd
mellan skulpturen och publiken genom den upphöjda positionen på plinten. Genom
att göra bilden av henne till konst använde han den etablerade konstvärlden som
instrument för att omvärdera personen Alison Lappers sociala status.
Martin Sjöbergs
skulpturer är baserade på hans egen kropp, som mentala platser, och i Perfectly human är det manliga begäret
personifierat, adderat med en ung kvinnas händer och fötter.
Francis Bacon
(1909-1992) var en brittisk konstnär som inte drog sig för att framställa
dramatiska och känslostarka motiv. Han sökte aktivt motiv som gav plats för
känslomässig bearbetning på många nivåer. Han ägnade en stor del av sitt liv åt
Korsfästelsen, ett av konsthistoriens mest upprepade motiv. Han ansåg att
motivet framförallt handlade om mänskligt beteende, hur vi beter oss mot
varandra, och att motivet hade en enorm emotionell laddning för oss alla. Han
ville hitta sätt att öppna vägen till det djupaste som människan kan känna. Han
målade åtskilliga porträtt med skrikande män, t ex påven, och även män sittande
ensamma i ett rum som trots avsaknaden av gester utstrålade mycket stark ångest
och fasa, någon form av kris. Även målningarna med sexuella scener är
aggressiva och utstrålar våld eller hot om våld. Där visade Francis Bacon
sanningar om oss och om vår djuriska natur. Han målade alla porträtt och scener
ur minnet. Måleri var för honom en ”erinringsakt”. Han strävade efter att
återkalla någon ur minnet och uttrycken för det obehagliga och våldsamma blev
på så sätt artikulerade språkliga minnen.
Martin Sjöbergs
utställning Man Acting Out bär på en enorm komplexitet. En röd tråd i
utställningen är dock betydelsen av språk och om man refererar till Freud
betydelsen av uttryckta minnen för att såväl individer som hela samhällen ska
kunna hantera svåra situationer. Att repetera och begå samma handlingar om och
om igen leder ingenstans.
ELISABETH
FAGERSTEDT
Museichef/curator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar