Alberto Frigo
Recordings of a Life
Uppsala konstmuseum
Vad är egentligen ett liv? Ett medvetande? Spåren och minnet
av en människas existens? Ingen kan till fullo veta. Konstnären Alberto Frigo
har predestinerat resten av sitt liv åt att dokumentera sin vardag, sina tankar
och sina drömmar under hela sin yrkesverksamma period, till sitt sextionde
levnadsår. Fram till dess kommer talet sex att vara betydelsefullt. Allt
material i hans arkiv och kommande presentationer ska vara delbart med sex. Det
har gått sex år sedan han påbörjade sitt projekt och vart sjätte år kommer han
att visa sitt material på den plats på jorden där han befinner sig just då. De
senaste åren, till helt nyligen, har han bott i Uppsala med sin familj.
Materialet finns i sex digitala arkiv. Fotoarkivet
innehåller dokument som visar alla föremål som han tagit i med sin högra hand
presenterade månad för månad och år för år. Filmarkivet är uppbyggt av små
filmsnuttar från alla offentliga platser han har besökt i sin vardag och under resor
de senaste sex åren i kronologisk ordning. Ytterligare impulser och intryck som
han utsätts för finns i arkivet med notskrifter innehållande noter till all
musik han hört och som han kan minnas. Till detta kommer drömarkivet som
innehåller alla hans drömmar nedtecknade på engelska, arkivet innehåller f n
över ettusen drömmar. Han har tränat sig i att minnas sina drömmar och han säger
att nu för tiden kan han minnas upp till tolv drömmar per natt. Han kan spåra
hur viktiga händelser ur livet, som att flytta från ursprungslandet Italien
till Sverige och som att få barn påverkat drömmarnas innehåll. Därpå följer ett
arkiv över dagdrömmar. Dessa har han tecknat i ett litet
skissblocksformat. Det är enkla
linjeteckningar, avslöjande hans hemligaste tankar, i ett bildspråk som närmast
påminner om Franco Leidis tortyrliknande teckningar. I ljudarkivet hör vi hans egen röst som återberättar vad han
tänker under skogspromenader som är längre än tolv minuter.
Allt detta väcker oerhört många frågor på psykologiska,
filosofiska, konstnärliga, etnologiska m fl nivåer. Är det möjligt att beskriva
ett liv i form av dokument? Vilken påverkan har det vardagliga på en människa?
Vad säger det om någons existens? Alla föremål han tagit i kan förstås
analyseras etnologiskt, tidstypiskt, kulturellt, klassmässigt o s v. Likaså
berättar filmerna om platser, tider, miljöer där han vistas och
notskriftsarkivet om kulturell påverkan genom musik från hans tid och tillfälliga
kultur. Har dessa yttre faktorer
påverkan på hans egna tankar, dagdrömmar och drömmar? Eller påverkas hans
medvetande och undermedvetna av projektet? Vad kommer detta material till
syvende och sist, efter 36 år, att betyda? Hur kommer projektet att påverka
hans liv och livskvalitet?
Här väcks även frågor om återberättandets natur. Hur nära
musiken kommer egentligen notskriften? Hur förstå upplevelsen av en dröm när
den transkriberats till narrativ text? Översättningar, tolkningar, minnesbilder lägger sig som
raster över själva livet och erfarandet. Nya intryck adderas till tidigare livserfarenheter.
Denna bok innehåller analyserande texter av professorer och
initierade skribenter från olika länder och med skilda perspektiv. Sex
skribenter har skrivit om varsitt av de sex arkiven. Här adderas analyser och
tolkningar av Alberto Frigos verk. Texterna bygger på konsthistoriska
jämförelser med t ex den japanska konceptkonstnären On Kawara som redan på
60-talet skapade verk som kan ses som föregångare till Facebook och Twitter. I t
ex verket ”I am still alive” skickade On Kawara telegram till sina vänner runt
om i världen med meddelandet ”I am still alive”. Han visade små bekräftelser på
att han lever och gör något med sitt liv. Vi finner även teorier om drömmar och paralleller till
surrealisterna vars vision var att kunna fotografera en människas drömmar.
Andra tar fasta på performancekonst och Bodyart och analyserar Alberto Frigos
användande av sin egen kropp och sitt medvetande ur konstvetenskaplig
synvinkel. Konstnärer har under en
längre tid intresserat sig för att använda sig själva, sina kroppar, liv och
existenser som objekt och material i konsten. Alberto Frigo adderar det långa
tidsperspektivet och det närmast martyrliknande offret som han gör för sin
konst till andra konstnärers verk.
Det är med stolthet som Uppsala konstmuseum presenterar
utställningen och boken Recordings of a Life som del ett av sex.
Elisabeth Fagerstedt
Museichef
Uppsala september 2009
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar