STIPENDIATER 2010
Stiftelsen Anna-Lisa Thomson till Minne
20 november - 23 januari 2011
Elisabeth Frieberg, Konsthögskolan i Umeå
Johanna Friedman, Konstfack i Stockholm
Kristin Lidström, HDK i Göteborg
Maria Nordin, Kungliga Konsthögskolan i Stockholm
UPPSALA KONSTMUSEUM
Den
uppsalabaserade konstnären Anna-Lisa Thomsons (1905-1952) uttryckliga önskan
var att hennes kvarlåtenskap skulle bilda en fond för uppmuntran och stöd till
kvinnliga konstnärer i deras utbildning. Stipendiet har utdelats sedan hennes
död år 1952 och utgörs av en summa pengar och en grupputställning på Uppsala
konstmuseum. Anna-Lisa Thomson fick själv ett stipendium i en period när det
kanske var helt avgörande för hennes fortsatta yrkesval.
I
år har stiftelsen utsett fyra stipendiater från avgångsklasser vid landets
konsthögskolor med följande motiveringar:
ELISABETH FRIEBERG
Född 1977 i Stjärnhov.
Magisterexamen i fri konst vid Konsthögskolan i Umeå
Född 1977 i Stjärnhov.
Magisterexamen i fri konst vid Konsthögskolan i Umeå
”För att hon med en känslosam pensel undersöker och utforskar måleriets uttryck, med undertoner av mystik och saga.”
Utan
titel (Naten rand I), olja på duk, 2009
Utan
titel (Naten rand IV), olja på duk, 2009
Utan
titel (Naten rand III), olja på duk, 2009
Målningarna
ingår i en serie målningar som har sitt ursprung i det sörmländska landskapet. ”Kort beskrivet har jag målat abstraherade
bilder av sjön Natens botten. Ovanpå sjöbotten beskriver jag vattenytans
reflektioner i form av tunna linjer med en centimeters mellanrum.”
I
serien Utan titel (Naten rand) arbetar Elisabeth Frieberg med ett nytt
uttryck inom traditionen för landskapsmåleri. Målningarna kombinerar två
bildspråk: bakgrunden som både är föreställande och abstrakt och förgrunden med
ett lager av linjer eller rutnät. De två bilduttrycken blandar en form av
abstraktion tillsammans med en annan typ av abstraktion.
JOHANNA FRIEDMAN
Född 1982 i Lund.
BFA vid Konstfack i Stockholm, MFA vid California College of the Arts, USA
BFA vid Konstfack i Stockholm, MFA vid California College of the Arts, USA
”För att kvinnan, anno dazumal, i vidlyftlig krinolin, bildar utgångspunkt för ett suggestivt skulpturalt uttryck där det som vid första anblick synes vara en konstfärdig rokoko-pastisch, vid närmare påseende avslöjar sig som en mångfacetterad, repetitiv och seriell gestaltning av vår nutida urbana verklighet. Kvinnans praktfulla hölje som en metafor för den sammansatta civilisationen.”
Recreation,
plaggskulptur, 2010
Work, plaggskulptur, 2010
Work, plaggskulptur, 2010
PowerPoint, videoverk
2010
Plaggskulpturerna ingår i verket Habitation, Recreation, Work and Traffic – en serie av fyra textila skulpturer som har gjorts med inspiration från en princip om stadsplanering som Le Corbusier formulerade 1933. ”Det centrala i mitt verk har handlat om system, byggande, ordning och kaos. Alla delar – material, motiv och placering har alla valts efter ett system som uppkommit ur en planering.”
Plaggskulpturerna ingår i verket Habitation, Recreation, Work and Traffic – en serie av fyra textila skulpturer som har gjorts med inspiration från en princip om stadsplanering som Le Corbusier formulerade 1933. ”Det centrala i mitt verk har handlat om system, byggande, ordning och kaos. Alla delar – material, motiv och placering har alla valts efter ett system som uppkommit ur en planering.”
KRISTIN LIDSTRÖM
Född 1984 i Tibro.
Mastersexamen vid HDK/Högskolan för Design och
Konsthantverk, Göteborg
”För en mångsidig och fantasifull grafisk formgivning, från pregnant bokdesign till energiskt och humoristiskt bildberättande i porträtt, illustrationer och serieteckning.”
Urval ur:
Ett
illustrerat Ordboksepos
eller
NN:s resa på jakt efter frihet och försoning
Ordbokseposet
innehåller 131 illustrationer fördelad mellan A–Ö.
Samtliga
illustrationer med tillhörande text finns samlade i en ännu inte utgiven bok.
Illustrationerna
är utförda i kollageteknik med textinslag från olika litterära källor.
”´Svensk
ordbok utgiven av Svenska Akademien´ har varit
min källa till att skapa en berättelse med hjälp av ord, fraser och
illustration. Berättelsen bygger på ett urval språkprov och bevingade ord från
A–Ö, ordagrant återgivna från sin källa. Ordbokens alfabetiska ordning är också
berättelsens givna struktur och förutsättning.
Berättelsen om NN är inte
linjär. Den hoppar, krumbuktar och vindlar sig fram, tillsynes utan logisk
följdordning. Nutid, dåtid och framtid blandas om vartannat. Att stå utanför
konventionen i en tid som varken förlåter eller förstår innebär en ständig kamp
av hemlighetsmakeri, otrohet och svek. Det kräver mod att våga visa sitt sanna
jag. Ett mod som mognar fram när alternativen sedan länge försvunnit ut i
periferin. NN är den beryktade katten bland hermelinerna.”
MARIA NORDIN
Född 1980 i Linköping
Kungliga Konsthögskolan i Stockholm
”För hennes personliga och suveräna akvarellteknik som åskådliggör kroppens yta, form och rörelser samt även i animerad film känslouttryck som smärta.”
Bodies
Haunting Space, akvarell, 2010
The
Carnal Ensemble, akvarell, 2010
Genom
måleri och animation som förankras i konsthistoria och populärkultur utforskar
Maria Nordin människan och hennes identitet genom kropp, kött, hud,
känslouttryck och blick.
I
målningarna Bodies Haunting Space och The Carnal Ensemble visar Maria
Nordin uttryck för hud, kroppslighet och människan som en social varelse. Hon
låter figurerna interagera och vävas samman i koreograferade ögonblick. De är
målade i naturlig storlek efter fotoförlagor och med konsthistoriska
referenser. T ex målningen Bodies Haunting Space bygger på en
dokumentation av Carolee Schneemans performance Meat Joy från 1964.
Denna Performance var en hyllning till kroppen och till det köttsliga och
erotiska. I Maria Nordins målning återfinns den ursprungliga kompositionen och
kroppens centrala roll. Kroppsligheten förstärks genom att människornas
ansikten är bortvända och kroppen och huden framhävs istället. Kläderna får
också en köttslig framställning som skapar en förlängning av huden. Detta
förstärks särskilt i målningen i The Carnal Ensemble. Figurernas
sammansmältning gränsar också till upplösning och huden får bilda den gräns som
skiljer och definierar varje enskild individ.
2009
delades stipendiet ut till Ditte Ejlerskov, Corinne Ericson, Moa Lönn och
Mariel Rosendahl. Året innan utsågs Meira Ahmemulic, Hedvig af Ekenstam,
EvaMarie Lindahl och Imri Sandström till mottagare av stipendiet. Bland
övriga stipendiater kan nämnas Lena Johansson (2007), Ylva Landoff Lindberg
(2007), Lisa D Manner (2007), Christina Schippa (2007), Gittan Jönsson (1981),
Kajsa Mattas (1985), Gunilla Bandolin (1986). Vidare kan nämnas Marie Capaldi,
Cecilia Larsson, Karin Granqvist, Ingela Johansson, Malin Lobell, Amalia
Årfelt, Filippa Arrias, Linn Fernström, Kristina Jansson, Helena Blomqvist och
Gunnel Wåhlstrand,
ELISABETH FAGERSTEDT
Museichef/curator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar