r a k e t a &
friends på Uppsala konstmuseum
2 februari – 9 mars 2008
”HOW TO BUILD THE MISSISSIPPI
RIVER IN YOUR OWN BACKYARD” med gruppen r a k e t a & friends.
Raketa har bjudit in och
tillsammans med sina vänner producerat en utställning som ska fungera som en
mötesplats, ett uppehållsrum och ett arkiv.
RAKETA INSTITUTE driver interdisciplinära samarbetsprojekt och
experiment inom konst, design, arkitektur och digitala media. De tror på att
samarbeten mellan människor med olika bakgrunder och från olika discipliner kan
leda fram till mera intressanta, komplexa och kanske även mera svårarbetade
projekt. Med en praktisk/teoretisk utgångspunkt i konstprojekt kan man föra den
konstnärliga diskussionen vidare i samhället i en tid när konstbegreppet och
konstnärers arbetssätt är under stor förändring.
Verksamheten bedrivs av
konstnärer, filmare, journalister, designers, arkitekter och forskare som under
Raketas 10 åriga historia genomfört åtskilliga nedslag, aktioner, interaktioner
och händelser i offentliga rum, såväl i Sverige som internationellt. Ett
genomgående drag i Raketas aktiviteter är att skapa situationer som stimulerar
till samtal och till utbyten av erfarenheter. Gruppen har byggt ett viktigt och
intressant internationellt nätverk av personer, vänner, som med olika bakgrunder
och professioner på olika sätt verkar för att åstadkomma nya perspektiv på och
upplevelser i offentlig gemensam miljö – en form av alternativa geografier.
Personer i nätverket deltar i utställningen med dokument, filmer, texter och
berättelser om aktiviteter som har genomförts på olika platser i världen och
somliga interagerar med Uppsala konstmuseum genom personliga visningar av
museet (se nedan). Konstnären Matts Leiderstam har placerat ett eget verk, Vy (Uppsala slott), i Universitets
konstsamling på plan 3 som ger ett annorlunda perspektiv på den befintliga
utställningen. Raketa projicerar även en text under dygnets mörka timmar i
slottsbacken.
There is a visitor –
aktioner i staden Uppsala
Raketa besökte staden Uppsala
under år 2007 med en serie nedslag. Uppsalaborna inviterades till Uppsala
konstmuseum under hösten för att tillsammans med raketa skapa alternativa
uppsalasouvenirer i en workshop, Det
finns en stad . Den heter Uppsala. Besökarna erbjöds även alternativa
vandringar genom Uppsala med en tillfällig guide (konstnär) som aldrig har
varit i staden tidigare, de guidade turerna kallades Let’s get lost.
Raketa fick tidigare i
uppdrag av Uppsala konstmuseum att dokumentera Biologiska museet och dess dioramor
inför de kommande ombyggnaden. De diskussioner och frågeställningar som uppkom
under arbetets gång ledde vidare till ett par nedslag i januari 2007, There is a visitor, då de uppstoppade
djuren i det stängda museet fick liv genom att bilder projicerades på
Biologiska museets fasad. Bilderna av djuren vandrade sedan vidare ut i staden
och intog ett antal ljustavlor som finns placerade i stadsrummet. Detta arbete
och många fler kommer att visas i utställningen som är dokumentär och
återberättande till sin karaktär. Rumsgestaltningen är ett flöde, ett landskap,
en struktur – kanske ett slags samtida diorama?
Själva företeelse med ett 100
år gammalt Biologiskt dioramamuseum i Uppsala väckte frågor kring en
museisamling av den omgivande naturens sammansättning. Därför genomfördes ett
seminarium på Uppsala konstmuseum med internationellt inbjudna gäster,
samtalsparter, med erfarenheter av att bearbeta och vidareutveckla historiska
platser och byggnader. Raketa vill visa ”hur kan man diskutera frågeställningar
kring naturen, den globala miljön, politik, etik, allemansrätten, konst,
biologi, filosofi, utopier och våra gemensamma kulturarv”. De pekar på ”vikten
av att ge dessa frågeställningar ett internationellt perspektiv, en alternativ
geografi, är brådskande och angelägen. Museet, naturen, den omgivande parken
agerar som en modell och startpunkt för en undersökning och diskussion kring
betydelsen av våra gemensamma rum för utveckling av demokrati, och möjligheten
att uttrycka sina åsikter.
Where is the Ocean? ”
Medverkande vänner
IC 98 (Iconoclast 1998) - Patrik Söderlund och Visa Suonpaa.
Åbo, Finland.
Arbetar med texter,
teckningar, animationer.
Michael Carapetian, arkitekt baserad i Venedig
Roger Connah, arkitekturteoretiker, författare, filmare baserad i
Wales.
Catharina Gabrielsson, arkitekt med nyskriven avhandling om det offentliga
rummet som medium för konst, arkitektur och politiska föreställningar.
Stockholm.
Mikael Granlöf, tolk, översättare Uppsala. Läser absurdistiska
texter av Daniil Charms som kretsar kring livet i staden, i egen översättning.
Varto Jaklian, arkitekt baserad i Venedig.
Maja-Lena Johansson, konstnär, curator, tidigare intendent på Museum Anna
Nordlander, med särskilt intresse för genusfrågor. Stockholm.
Matts Leiderstam, konstnär PHD, Stockholm.
Daniel Peltz, Assistant Professor, Department of
Film/Animation/Video, Rhode Island School of Design, Providence US.
Bob Price, Educational Coach, Consultant & Teacher, baserad i Indianapolis,
Indiana US
Helen Sanematsu, Assistant Professor of Visual Communication Indiana
University, Purdue University Indianapolis, US
Anthony Schragg, Artist, Creative Writer. Baserad i Glasgow Skottland UK.
Karin Lundgren Tallinger, konstnär, Stockholm
Elena Tsetaeva, director, curator; NCCA – National Center for
Contemporary Art - Kaliningrad, Russia.
Eugene Umanski, art director, artist; NCCA – National Center for
contemporary ArtKaliningrad, Russia.
Sissi Westerberg, konstnär formgivare, Stockholm.
Veronica Wiman, fristående curator.
ÖRJAN – Mattias Petersson
& Mattias Sköld, Elektronmusiker.
Elever från
Bolandsgymnasiet, Uppsala, estetiska
programmet.
Guidade turer i museet i Raketas regi:
Onsdagen
den 6/2 kl 12.30 Raketa
Söndagen
den 10/2 kl 14 Mikael Granlöf, tolk och översättare, Uppsala
Söndagen den
17/2 kl 14 Monica Nieckels, curator och skribent
Söndagen
den 9/3 kl 14 Maja Lena Johansson, curator och konstnär med särskilt intresse
för genusfrågor
Elisabeth Fagerstedt, museichef/curator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar