Dreamscapes
Måleri av Per Sångberg och Gudrun Westerlund
Uppsala
konstmuseum
4 september
– 14 november 2010
Med utställningen Dreamscapes vill Uppsala konstmuseum lyfta
fram en del av det samtida måleriet som drar emot naturromantik. Titeln antyder
att det handlar om drömlandskap, drömda eller drömska landskap. I den
romantiska genren är landskapet en mental plats, en scen för subjektiva
upplevelser och berättelser, för känslor och ickerationella uttryck.
Båda konstnärerna bor och arbetar i Uppsala. De visar både
helt nya verk och även äldre i en retrospektiv kontext. Konstnärsskapen förenas
i användandet av naturens platser, varelser, färger och former som symboler och
metaforer. Gudrun Westerlund målar ofta i höjdledsformat med äggoljetempera.
Naturens former förenklas och arkaiseras, så även människokroppen som ofta ses
levitera uppåt eller nedåt i mystiska hål i jordskorpan eller i istäckta vattendrag. Ibland
svävar kroppar i horisontellt läge. Symbolspråket är personligt, mystiskt och
mättat. Inga naturlagar gäller här. Per Sångbergs oljemålningar kommer till
genom långa processer. Man kan se att delar av en målning delvis målats över
och ersatts med en annan färg eller uttryck. Färgerna drar åt det smutsiga och
ytorna mot det råa. Han målar Nordens djur och människogestalter i samspel och
samförstånd. Det finns paralleller till konstnären Hans Wigert i hans bilder,
med djur som tycks bära på visdom och djup insikt, och emellanåt visar han en
civilisationskritisk udd. Människan som varelse och gestalt har ingenting otalt
med djuren, tvärtom tycks djur och människa här förenas, men över detta finns
ett lager och ett oroande element som kan kallas civilisation.
Man kan säga att Gudrun Westerlunds målningar slår an en
kroppslig tolkningsväg där vi genom erfarandet av våra kroppar och dess
reaktioner hittar en känslomässig förståelse för hennes personliga bildvärld. I
mötet med Per Sångbergs bildvärld ställs vi inför relationella frågor. Vi
betraktar tyst och stilla vår omgivning och försöker öppna våra sinnen för att
kunna höra vad den vill säga oss. Vi rör oss här i kroppens och hudens ytskikt
respektive i djupet av vår kommunikation med omgivningen.
Elisabeth Fagerstedt
Museichef/curator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar