LISA STRÖMBECK
NEW
FRIENDS
UPPSALA
KONSTMUSEUM 2008
Djur
som motiv i konsten har en lång tradition av infantilisering och
objektifiering. Husdjuret som attribut, som smycke eller för estetisk njutning.
Vad uttrycker egentligen husdjuret i dess ordlösa, men inställsamma,
kommunikation med människan? Vad är det vi uppfattar genom en räcka av
mänskliga projektioner, önskningar och kanske otillfredsställda begär? Vad har
relationen mellan människa och husdjur, mellan herre och keldjur, att berätta
om vår sociala kultur?
Lisa
Strömbeck är en genuint ärlig, rättfram och undersökande konstnär. I avsaknad
av all form av sentimentalitet närmar hon sig djupt mänskliga, även genanta och
intima, behov av kärlek, närhet och gemenskap. Hennes konstnärskap kretsar
såväl kring maktrelationer som kring den senmoderna människans sociala och
psykologiska utsatthet. Husdjuret, framförallt hunden, har figurerat i hennes
konst de senaste 10 åren och inför utställningen på Uppsala konstmuseum har hon
fördjupat sig i sitt intresse för att och hur djurägaren kelar och uttrycker
fysisk kärlek till husdjuret, på sätt som i andra sammanhang skulle uppfattas
som intima och närgångna.
Den
egna hunden Ivan personifierar ofta keldjuret som substitut för människors
behov av självbekräftelse, bl a i verket In
memory of all those working without getting a reward. Hunden sitter framför ett fat dignande av korvar. Han
har fått ett kommando som betyder att han ska vänta på tillåtelse för att få
äta dem. Videon är xx minuter lång och är filmad utan avbrott, hunden väntar
lydigt under hela inspelningen. Verket undersöker maktstrukturer och skulle
kunna ses som ett övergrepp på hunden, en överdriven maktdemonstration. Men
konstnären har med tiden gjort en personlig erfarenhet av hundens behov av att
ledas och mästras, en förvånande och inte alldeles angenäm erfarenhet.
I tidigare verk, t ex The Tender Spot (2002), I Love You - You´re Mine (2001) och The Resting Place (2000) uttrycks
maktrelationen mellan djurägare och djur som en enkelriktad och ensidig
behovstillfredsställelse där djuret uppenbarligen vikarierar för behov av en
kärlekspartner, närhet och trygghet. The
Tender Spot ären film om ensamhet och brist på mänsklig kontakt. Djur och
TV spelar viktiga roller i verket och kan kanske kompensera dessa brister och
behov. Konstnären dåsar på TV-soffan och drömmer sig bort medan TV:n visar en
kärleksscen med skådespelaren Anders W Berthelsen. Plötsligt öppnar han dörren
till det verkliga rummet och tar konstnären i famnen och dansar med henne länge
och tätt. Hunden Ivan kommer dansande in i filmen som slutar med att konstnären
ligger i sin säng och klappar hunden i korgen bredvid sängen.I I Love You – You´re Mine figurerar
hunden Ivan som försöker sova i en röd soffa medan ägaren oavbrutet klappar
honom. Hunden tycks vara lite irriterad och skulle helst vilja gå undan. Hunden
är ett sällskapsdjur som är till för att kelas med, den kan inte fly från sitt
öde. Avundsjuka vänner försöker intala ägaren att hunden verkar tycka lika
mycket om dem som om henne. The Resting
Place är en installation som består av ett litet, mörkt rum med en mjuk
matta, en madrass, en kudde och en filt. På väggarna, nära golvet, fyra
videomonitorer som visar sovande djur; tre hundar och en katt. En på varje
skärm. Djuren sover på en likadan matta som den i rummet. Rummets enda ljus
kommer från skärmarna, ett blåaktigt återsken. Vid första anblicken tycks de
vara helt stilla men efter hand, om man tittar länge och noga, ser man att det
finns rörelser och andning. Man inviteras här till att sova tillsammans med
djur, till att reflektera över gränser mellan natur och kultur.
Till utställningen på Uppsala
konstmuseum producerar Lisa Strömbeck nya verk, bl a filmen Det första kommandot (2008). Den visar
en ung hundägares försök att få hunden att pussas, hunden har annat i huvudet
men försöker ändå göra sin ägare till viljes i en ömsesidig dragkamp.
Fotoserien Uniform visar människor
som dras till att likna sina hundar genom att klä sig i päls som liknar
hundens. Ett par verk är uppföljningar på det projekt konstnären inledde 1998
med verket God´s Gifts, ett videoverk med herrelösa strandhundar i Indien.
Konstnären filmar hundarna medan de vandrar över stranden, hon är närgången och
intim med sin kamera men hundarna undviker, trots deras nyfikenhet,
direktkontakt med människan. Fotoserien New
Friends visar strandhundarna och den nyproducerade filmen xx från Sofia i
Bulgarien visar herrelösa hundar som bor i en park. Konstnären interagerar med
deras strukturer och hierarkier genom att bjuda dem på ett gigantiskt köttberg.
Utställningen
uttrycker och undersöker en fascinerande symbios mellan människa och djur och
visar hur ägandet av ett djur ibland tillfredsställer starka behov av det slag
som brukar finnas i mellanmänskliga relationer. Den ordlösa kommunikationen är
i sig en stor och oändlig yta för våra tolkningar och projektioner. Varför
skulle vi annars ha husdjur?
Elisabeth Fagerstedt
Museichef/curator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar