Anders Rönnlund
OPPRESSION
Uppsala konstmuseum 2009
Anders Rönnlund är en uppsalakonstnär som tidigt etablerade
sig på den internationella konstscenen. Han har varit verksam som konstnär i
ungefär 20 år och hans konst har hela tiden präglats av självständighet,
integritet och ett socialt patos. Ytterst få verk av Anders Rönnlund saknar en
politisk udd. Ytterst få verk kan uppfattas som dubbeltydiga, symboliska eller
kodade. Verken ska upplevas och uppfattas rakt på sak, de handlar om det
uppenbart synliga.
Utställningen är att betrakta som ett enda verk, en
installation under benämningen OPPRESSION. Det är ett uttryck för tyngd, tryck
och förtryck liksom för känslan av att ha ett tryck över bröstkorgen, t ex över
hjärtat eller andningen. Den största installationen är en rumsgestaltning som
består av väggar och tak med strilande sidoljus. Man kan uppleva rummets
klaustrofobiska dimensioner och mått med den egna normen för rumsuppfattning.
Något stämmer kanske inte och man kan uppleva ett starkt obehag. Gestaltningen
har skapats ur tankar och känslor som konstnären själv konfronterats med efter
Tjernobylolyckan. Några få personer hade till uppgift att beordra andra att ge
sig in i olycksområdet för att fylla sand i ett rum under reaktorn. De som
utförde detta är idag antingen döda eller svårt sjuka. De är också på ett sätt
hjältar som räddade en svår situation från att bli ännu värre. Vad fick dem att
utföra handlingen? Vanmakt inför auktoriteter? Offer- eller hjälterollen? Vad fick ledarna att beordra
vissa medmänniskor att offra sina liv? Hur valdes personerna ut?
Frågor kring social, ekonomisk och politisk rättvisa är
återkommande i Anders Rönnlunds konstnärskap. I vissa verk refererar han till
uppenbara orättvisor och situationer. I andra verk utför han själv handlingar
som syftar till att särskilja och särbehandla individer. Som om att utföra
själva akten för egen hand skulle kunna öka förståelsen för exkluderandets
mekanismer. I ett av videoverken har konstnären filmat människor i ett
vardagligt tillstånd, de går längs en gata, och konstnären väljer ut vissa att
gå in i en återvändsgränd och försvinna. Hur har han valt? Finns det några
likheter eller särskilda kännetecken? Hur gärna man än vill skapa rättvisa och
lika villkor för alla så kan man inte befria sig från normer och värderingar
som gör var och en korrumperad och delaktig i ett ständigt pågående spel om
status, inflytande och makt.
Rummet återkommer i ytterligare ett videoverk. Denna gång i
form av några golv. Golven härbärgerar på minnen av tortyr och misshandel.
Människor passerar platsen dagligen. För varje dag blir platsen och promenaden
förbi mer och mer normaliserad. Vid en viss tidpunkt kommer det som nyligen
skett att upplevas som ”historia”, alienerad från vardagsverkligheten. Som berör en annan tid och plats, ett
annat lager av möjliga upplevelser i mänskligt liv.
Hur vet vi att vår vardagsmiljö och framförallt upplevelsen
av den är äkta och oförfalskad? Det tredje av utställningens videoverk visar en
vardagsscen från ett skyltfönster. En film helt utan handling. Till synes helt
ovidkommande. I dubbel projektion. Det går inte att veta huruvida någon del är
manipulerad eller inte. Allt är kanske i någon mening manipulerat?
Elisabeth Fagerstedt
Museichef/curator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar