SPIK – Fem aspekter på
måleri
Ingela Hamrin, Ingela Johansson,
Lena Linnros,
Susanna Nygren och Jan Ramstedt
13 januari – 18 februari 2007
uppsala konstmuseum
SPIK
Gruppen Spik består av fem
konstnärer: Ingela Hamrin, Ingela Johansson, Lena Linnros, Susanna Nygren och
Jan Ramstedt
Uppsala konstmuseum visar nu deras gemensamma
utställning Fem aspekter på måleri. Utställningen presenterar fem samtida
konstnärsskap vars gemensamma nämnare är måleri och hela utställningen
uttrycker, utmanar och utforskar måleriet som sådant. Varje konstnär har ett
genuint och mångbottnat förhållande till själva processen ”att måla” och därmed
utgör själva utställningen ett led i ännu en process. Gruppen har ställt ut
gemensamt på olika platser i Sverige under ett par år och till varje ny
utställningsplats har målningar byts ut så att ingen av de olika
utställningarna har blivit den andra lik. Utställningen på Uppsala konstmuseum
har varit planerad sedan länge och rummen med dess långa siktlinjer har utmanat
konstnärerna till att välja ut och även till att göra nya målningar som
relaterar till den specifika miljön på Uppsala konstmuseum.
Måleri i hela dess komplexitet med allt från
undanglidande abstraktioner till konkreta objekt, yta och djup, drömmar och
berättande presenteras genom fem skilda konstnärsskap i en gemensam ton och
stämning. Det språkliga och kommunikativa är starka inslag och verken
kommunicerar såväl sinsemellan som med betraktare. Utställningen handlar om fem
sätt att utforska måleriet som språk, som sätt att visuellt kommunicera och
hantera världen.
Ingela Hamrin
Jag intresserar mig
för amatörbilden och de ögonblick människor önskar att återskapa och visa för
andra. Naturen och det lilla samhället är centrala motiv i mina målningar. Ur
familjealbumet väljer jag fotografier som jag målar av. Innehållet i de här
fotografierna vibrerar ofta av spänning och i många fall är de genialt
komponerade. Här står min barndoms minnen och landskap i fokus.
När jag målar strävar
jag efter att skruva upp tonläget i bilden så långt det är möjligt utan att
förlora kontakten med förlagan. Bilderna filtreras genom mina erfarenheter. För
det mesta fångas jag av foton som är lite skeva i kompositionen, där till
exempel figurer har hamnat i ytterkant och beskurits och jag fascineras av små
skiftningar i bilden som antyder att fotot är just ett foto. Jag undrar i
vilken utsträckning fotografen har styrt bildens innehåll? Hur förändras bilden
när jag målar av den och vad ser den som slutligen betraktar min målning?
Ingela Johansson
Jag målar av olika föremål. Jag vill
skildra närvaro. Det tillfälle då allt är stilla och tingen träder fram
tydliga. Olika stämningar, känslor, väderlek kan ses i målningarna. Föremålen
är inte inplacerade i ett klart rum, de är målade som man ser dem alldeles
framför sig. Saker som jag väljer ut att göra mina stilleben efter är saker som
på olika sätt talar till mig. Enkla och värdelösa saker som ändå kanske har
sina förebilder i kostbara ting. En Diana till häst med koger och pilbåge och
ett rådjur som snart skall fällas i gips har tusen förebilder i konstens
historia. Varenda enskilt ting har i idén kring sitt utformande förbindelser
med tankar och idéer som griper in i företeelser långt ifrån. En målning kan
skildra överdåd, överflöd, en annan torftighet.
Lena Linnros
Det är måleriet som intresserar mig.
Jag målar sådant som jag känner igen, en
känsla, ett minne eller en upplevelse. Utgångspunkten är ofta ett fotografi och
motiven finns i min närhet. Det är
platser, miljöer och människor som jag är förtrogen med och har en nära
anknytning till.
Många gånger är det en detalj i bilden
som intresserar mig och som jag utvecklar.
Jag målar av partier och lägger till
nytt, målar över ändrar tills bilden väcker något hos mig, det liknar ett
suddigt minne som sakta klarnar.
I bilderna förekommer ofta barn, som för
betraktaren verkar vara sysselsatta med någon obegriplig och inåtvänd lek. Jag söker en dubbelhet i
bildinnehållet. Att det först verkar uppenbart vad bilden säger, men som efter
hand väcker en viss osäkerhet, en aning av något helt annat.
Måleriet styr mycket av mina beslut, jag
påstår något med färgen eller teckningen och utifrån det bygger jag upp bilden,
Jag blandar föreställande med abstrakta inslag. Ett mönster, en färg eller en
form kan ge mig impulser till att gå vidare med målningen.
Många av bilderna är målade på ritfilm.
Jag tilltalas av den släta ytan, och att arket är transparent, vilket gör det
möjligt att måla och teckna från båda sidor.
Målningarna utgör en fragmentarisk berättelse
om mitt liv. Färgen är styrande och visar vägen.
Susanna Nygren
För mig är målandet en konkret fysisk handling. Den
uppspända
duken har jag liggande på golvet, för att armen skall
hänga och
röra sig fritt som en pendel över ytan. Mitt verktyg, penseln
fungerar som en förlängning av min kropp. Min framfart
över
ytan lämnar spår på duken i form av ytor och linjer,
små eller
större formationer eller mönster.
Innan jag börjar en ny arbetsperiod har jag
reflekterat och
funderat över vad jag har gjort och hur jag vill
fortsätta mitt
arbete och lägger ut en riktning. Jag samlar på
bildminnen och
hämtar in inspiration från alla möjliga håll, som
folkkonst,
natur, annan konst, äldre konsthantverk allt möjligt
som jag
stöter på i det dagliga livet.
Först målar jag upp en grund, jag har ingen klar ide
eller
föreställning om hur den färdiga målningen skall se
ut. Bilden
växer fram under en dialog mellan mig och det som jag
redan
tidigare har målat dit på duken. Jag lägger till och
drar ifrån
tills jag har kommit fram till något som ögat tycker
"stämmer"
när den inre rösten känslan i kroppen säger att så
skall
målningen vara.
I målandet försöker jag tänja på mina egna gränser,
och öppna
upp för ett tillstånd där jag inte har kontroll över
vad som
sker i målandets stund. Där jag får överlämna mig till
den bild
som vill bli målad.
Jan Ramstedt
Att måla är en konkret akt där det är
möjligt att skapa något nytt inom en given ram och att utveckla en tradition. I
målarakten befinner jag mig i en växelverkan mellan det inre och yttre; mellan
intention och det som fysiskt växer fram genom hantverket. Att vara i denna
dynamiska process är för mig en anledning att måla.
Elisabeth Fagerstedt,
museichef/curator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar