Uppsala konstmuseum
Anna-Lisa Thomson-stipendiater 2011
I samarbete med Stiftelsen Anna-Lisa Thomson
till Minne
Julia Bondesson
Sara Mirzajanzadeh
Sofie Karp
Pauliina Piätilä
I år har stiftelsen utsett fyra stipendiater från avgångsklasser vid landets konsthögskolor:
Julia Bondesson, examen vid Kungliga Konsthögskolan 2011 född 1983 i Kinnared
Hennes träskulpturer må vara huvudlösa men med fötterna står de stadigt
planterade i traditionens mylla. Hon förenar leklynne med allvar i en strävan
att avvinna mediet nya originella och oväntade uttryck.
Under året har Julia Bondesson även tilldelats stipendium från Helge Ax:son
Johnsons stiftelse och stipendium för avgångsstudenter vid Kungliga
Konsthögskolan
I utställningen visas
Eviga gester (2011)
Skulpturinstallation
Poppelträ och polyesterrep
Utan titel (The Guidelines)
Video, 2,34 min (2009)
Medverkande: Natsumi Hirahara, Taro Shiono
och Suano Watanabe
Julia Bondesson arbetar med skulpturer,
figurativ rörelse, performance, koreografiska scener och video. Den mänskliga kroppens
rörelse, den livlösa träskulpturens pose och psykologin däremellan utgör fokus
i hennes arbete.
”Eviga gester som binder samman och gör oss olika, men
ändå knyter ihop. Vi är så lika. Känslor som är så lika. Vi slutar aldrig att
förändra oss. Kroppen är skalet som håller oss kvar på jorden.
Om du gillar poesin och vill stanna i den; sluta att
läsa här.
Träkropparna i installationen Eviga gester är verktyg
för att iscensätta mänskliga relationer och erfarenheter. De är studieobjekt
med oändliga möjligheter till föränderliga positioner. De positioner som
kropparna tar i relation till varandra förändrar innebörden i deras dialog.
Kropparnas huvudlöshet är en förenkling, precis som
råheten i materialet och grovheten i skulpterandet – en förenkling som handlar
om inre identifiering. En besökare utbrast: ´Det är jag som är huvudet´”
(Julia
Bondesson. www.bonju.org)
Sara Mirzajanzadeh, examen vid Kungliga Konsthögskolan 2011
född 1983 i Teheran, Iran. Uppvuxen i
Örebro.
För en nyansrik, skarp och på samma gång spektakulärgestaltning som visar
på vardagens motsägelsefullhet.
I utställningen visas
Utan titel (2011)
Skulptur i blandmaterial (ståltråd,
fiskelina, julgranskulor, pärlor)
Sara Mirzajanzadeh arbetar med skiftande tekniker och material beroende av situation, t ex
fotografi, film, skulptur och objekt. Hon har visat verk som samtidigt
attraherar och väcker motvilja och hon söker intryck i omgivningen av föremål
med stark visuell attraktionskraft. Skulpturen anspelar såväl på en slags
borgerlighetens överdådiga kristallkrona och dels på en tiara i kolossalformat.
Den väcker tankar om kitsch, överdrift och överdåd.
Under året har Sara Mirzajanzadeh bl a deltagit i Liljevalchs vårsalong. Hon visade
skulpturen ”Chador”, en textil skulptur som hon dekorerat med 100 000-tals
små paljetter i olika färger. I ett närmast överdrivet gnistrande och glimmande
uttryck gav hon det kvinnliga
klädesplagget Chador, ett svart halvcirkelformat plagg som muslimska
kvinnor förväntas bära på allmän plats, en ny dimension.
Sofie Karp, examen vid Konsthögskolan Valand
2011
Född 1981 i Växjö
För att hon i omsorgsfullt utmejslade teckningar, behärskar det
storslagna såväl som det finstilta, det dramatiska såväl som det stilla
reflekterandet.
Under året har
Sofie Karp även tilldelats stipendium ur Eric Ericssons fond och Carl
Larssonstipendiet
I utställningen visas
Force of Entry (2011)
Tuschteckning på papper (triptyk)
450x250 meter
”Stunden när det händer, inte före, inte efter,
utan exakt i händelsen, Där ligger mitt fokus. Jag bearbetar ner streck för
streck noggrant och metodiskt bit för bit. Handlingen kan liknas vid någon typ
av inristning.”
(Sofie Karp)
Sofie
Karps tecknande bär på uttryck som katastrof, våld och kaos, allesamman frusna
i ögonblicket där det inte längre finns någon återvändo men inte heller någon
säker utgång.
De
beskriver et tillstånd när det som inte får hända händer och den frihet som
skapas i mellanrummet när inget längre kommer bli som det en gång varit. Den
ultimata katastrofen och misslyckandet både på ett mycket personligt plan och
på ett världsomfattande.
Det
intensiva och tidskrävande arbetet att göra de små, små märkena med hjälp av en
svart filtpenna är en viktig handling såväl för konstnären som för innehållet i
verket. Arbetsmetoden har länkar till klass, kön och ett sätt att tydliggöra
tid som en komponent.
Pauliina Pietilä, examen vid Konsthögskolan i
Malmö 2011
född 1982 i Ilmajoki, Finland
För hennes storartade måleri där vardagliga stadsmiljöscener genom färgval
och teknik får ett drömliknande, magiskt uttryck som fascinerar och engagerar
betraktaren.
I utställningen visas
Triangeln (2011)
Olja på duk
160x210 cm
Lottenstrasse (2011)
Olja på duk
115x155 cm
Pauliina Pietilä arbetar med ett färgstarkt måleri med motiv från urbana miljöer och
anonyma icke-platser. De förmedlar en spännvidd mellan något förföriskt, som t
ex den inbjudande färgen, och samtidigt hotfullt, som den anonyma miljön.
”I mina
senaste målningar har jag studerat min egen relation till urbana miljöer
och anonyma icke-platser.
Jag arbetar med
fotografi som en slags skiss eller anteckning inför mitt slutliga verk. Mina
målningar har sitt ursprung i långa promenader i de städer och platser jag
har besökt eller bott i. Jag fotograferar på kvällstid när kontrasterna mellan
ljus och skugga är som starkast. Jag fångar den exakta stunden som jag
befinner mig i när jag är på plats med min kamera och sedan utvidgar jag denna
korta stund till månaders måleriarbete i min studio.
Måleri som medium
har en helt egen logik i sig vad gäller tid, rum och
rörelse. Färgerna tar sig an rollen av en berättare som varje gång
berättar nya historier. Betraktaren kan inte vila, ögonen får ingen ro.
Blicken vandrar runt målningens olika detaljer, försöker fokusera och förstå, men
blir ständig dragen till en ny plats i kompositionen.
För
mig representerar måleriet en skev kopia av livet. Måleriet är ett
dokument av ett visst ögonblick som pendlar någonstans mellan den stund då ett
fotografi togs och mitt måleriarbete i studion. De mörka och folktomma
stadsmiljöerna som jag arbetar med präglas av en hotfull och otäck stämning,
samtidigt förför den starka färgharmonin betraktaren som tvingas vara
närvarande i det "här och nu" som målningen skapar.
Målningarna har
en drömlik funktion att förklara det vardagliga kaoset. Jag söker efter magiska
stunder och scenerier med en oförklarlig fängslande kraft som kan finnas både i
de mest vardagliga och i de mest extraordinära platserna.”
(Pauliina
Piätilä)
2010
delades stipendiet ut till Elisabeth Frieberg, Johanna Friedman, Kristin
Lidström och Maria Nordin. 2009 delades stipendiet ut till
Ditte Ejlerskov, Corinne
Ericson, Moa Lönn och Mariel Rosendahl. 2008 utsågs Meira Ahmemulic, Hedvig af Ekenstam,
EvaMarie Lindahl och Imri Sandström till stipendiater. Bland tidigare stipendiater kan nämnas
Lena Johansson (2007), Ylva Landoff Lindberg (2007), Lisa D Manner (2007),
Christina Schippa (2007), Gittan Jönsson (1981), Kajsa Mattas (1985), Gunilla
Bandolin (1986). Vidare kan nämnas Marie Capaldi, Cecilia Larsson, Karin
Granqvist, Ingela Johansson, Malin Lobell, Amalia Årfelt, Filippa Arrias, Linn
Fernström, Kristina Jansson, Helena Blomqvist och Gunnel Wåhlstrand.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar