GALLERI FAGERSTEDT
TRACKINGS
Anders Rönnlund
12 januari – 17 februari 2017
video – och ljudinstallationer
Det har alltid funnits sätt att hävda sig som medborgare, att
hävda sin värdighet som människa i diktaturer eller destruktiva demokratier.
Anders Rönnlunds videoinstallationer visar några av dessa sätt. De kan vara
individuella, bräckliga, förtvivlade och fyllda av dödsångest, men de kan också
vara kollektiva och fredligt hoppfulla...Vi kan beröras, tilltalas av dem och
leta efter den egna positionen…” Susanne
Concha Emmrich (filolog, författare, filmmakare)
Anders Rönnlunds konst har en
agenda. En politisk udd. Ett patos. Den är också personlig, självupplevd och
lågmäld. Konstnärens upplevelser av platser och situationer där uppenbara
övergrepp, orättvisor och förtryck visar sig återberättas i hans konst. Den får
oss att se, höra, känna, förstå och dra slutsatser som om vi själva varit
vittnen, som om något hemskt och obegripligt stegvis uppenbarar sig i vårt slumrande
medvetande. Vi leds med varlig hand in i frågor om sociala, ekonomiska och
politiska orättvisor, korruption, förtryck och maktmissbruk. Vi närmar oss
svåra allmänmänskliga frågor och man kan bli rasande inombords. Här ställs vi
inför tecken och spår av skeenden som vi bara kan ana och misstänka men där vi
inte har tillgång till alla fakta. Vi har ingen att anklaga eller ställa till
svars, vi har bara vår egen känsla av att något inte står rätt till. Förtryck har
här inget ansikte utan kryper in under vår hud och graden av dess grymhet är
förknippat med vår egen förmåga att föreställa oss dess gränser.
Estadio Nacional
Materialet till konstverket Estadio Nacional kom till efter en av
konstnärens resor i Chile år 2008. Verket är orsakat av ett oväntat möte med en
vaktmästare vid Stadion (Estadio Nacional) i Santiago de Chile. Vaktmästaren
vistas där varje dag och han ville visa att han upptäckt att man i vissa
ljusförhållanden, i ett särskilt släpljus, kan se ristningar i cementen på
väggarna. Ristningarna var begravda under flera lager av färg men kunde skönjas
vid ingång nummer 1 och 8.
Anders Rönnlund fotograferade
ristningarna. Vissa var bara fragment medan andra framstod mer tydliga. De
flesta var daterade. 11 september 1973 och 10 dagar framåt. Därefter upphörde
de.
Den 11 september 1973 genomförde
Pinochet sin militärkupp i Chile. Utvalda motståndare hämtades för att förhöras,
arresteras och torteras. De fängslades i korridorerna till Estadio Nacional i
Santiago. Därefter var många av dem döda eller spårlöst försvunna. Vaktmästaren
hade en nära släkting bland de som försvann. Han ville visa och berätta. Här
fanns spår och vittnesbörd av något oförlåtligt.
Konstverket Estadio Nacional är en installation bestående av videoprojektioner
och ljud. Det visades första gången på Museo de Arte Contemporáneo i Santiago
år 2012.
43
Verket 43 kom till under en av konstnärens vistelser i Mexico City under
perioden september – november 2014. Ganska snart fann han att stämningen var
upprörd och att människor talade om en händelse inte långt från Mexico City.
Där hade 43 lärarstudenter från Ayotzinapa nyligen spårlöst försvunnit under en
demonstration. Fakta säger att de 43 fördes bort i en buss på order av polis.
Fakta är att de 43 aldrig kom tillbaka.
Konstnären valde att följa med
sina upprörda vänner till en demonstration emot händelsen inne i centrala
Mexico City. När de steg av metron i närheten av samlingsplatsen hördes en
samstämmig kör av röster på perrongen. Alla sa samma sak. Räkneord. 1, 2, 3, 4,
5 o s v till nummer 43 och om igen. Framme vid El Ángel de la Independencia
hade 100 000 människor samlats till en fredlig demonstration. Hela tiden hördes
olika grupper som räknade till 43.
Verket 43 är en video- och ljudinstallation som visas för första gången.
------
Anders Rönnlund
Född 1951 i Torshälla, bor
utanför Uppsala. Han har verksam som konstnär sedan 1981. Han etablerade sig
tidigt internationellt med många utställningar i Europa, Ryssland och
Sydamerika. Utöver utställningar har han utfört ett flertal offentliga
gestaltningar i Sverige och i Danmark och han har varit projektledare för
Statens konstråd. Han är representerad i statens, landstings och kommuners
samlingar och har fått ett flertal stipendier, bl a Moderna museets
resestipendium 2008 (Chile), IASPIS ateljéstipendium 2014 (Mexico) och 3-årigt
arbetsstipendium i Uppsala län.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar