PM/EF/11 oktober 2012
THE COLLECTOR
Uppsala konstmuseum bjuder in till en unik utställning med
samlande och dess drivkrafter som tema. Ett tema där museernas självbild och de
samtida konstnärernas praktik möts allt oftare. Det ligger något i luften just
nu som bearbetar och reflekterar kring århundranden av mänsklig insamling och
systematik. Det gäller samlande som företeelse, enskilda människors samlande
och sparande och vem samlaren egentligen är likaväl som institutioners,
kollektivs och samhällens behov av arkiv och system.
The Collector är en samling i sig där själva utställningsarbetet
har bestått i att samla ihop intressanta konstnärer och att systematisera verk
och objekt såväl i innehåll som i uttryck i en samlingsutställning. Vi har
bjudit in intressanta samtida konstnärer att visa och skapa verk som fördjupar
ämnet och vi har lånat in unika föremål från berömda kuriosakabinetter. Ur
”Wunderkammer Olbricht” som visas permanent i Me Collectors Room i Berlin,
visar vi kuriosa från 1600-talets Augsburg, Vanitas-temat är ett starkt inslag
bland föremålen, liv och död gestaltat som små dekorativa inslag i xx. Thomas
Olbrichts samling anses vara en av världens främsta privata samling i sitt slag
med konst och kuriosa från 1500-talet till idag. Samlingen bygger på subjektiva
val av en passionerad samlare med starka inslag från en epok då samlandet och
ägandet gav status och ära åt dess ägare. 1600-talet var ett samlandets
århundrade och än idag utgör den tidens samlingar viktiga kulturhistoriska
inslag över hela världen. I Uppsala finns sedan länge det ”Augsburgska
konstskåpet” från samma tid och delar av det visas permanent på Museum Gustavianum.
Till utställningen The Collector har vi lånat in utsökta små kuriosaobjekt från
skåpet som förvaras i universitetets magasin och som delvis inte visats
tidigare.
Vi är stolta över att kunna presentera helt nya samtida
konstverk i utställningen. Matts Leiderstam är en mycket väl renommerad
konstnär som fördjupat sitt konstnärliga arbete i att utforska svenska, tyska
och andra stora konsthistoriska museers samlingar. Han har nu fördjupat sig i
Uppsala universitets stora och magnifika samling med europeiskt måleri från främst
tiden 1600 – 1800 – talen. Hans nya verk ”Okända okända” handlar om en
företeelse i universitetets porträttsamling som han har upptäckt, där finns
nämligen porträtt av helt okända personer av helt okända konstnärer. Vilket
värde har okända personer i en historisk porträttsamling? På vilket sätt är de
intressanta för eftervärden? Ditte Ejlerskov samlar på konsthistoriska stilar
och uttryck, hon målar av dem och gör dem till praktiska och estetiska
studieobjekt. Hur har ett och samma motiv förvaltats och förändrats genom
konsthistorien? Vi visar hennes serie målningar från år 2011 som har titeln
”The hand that brushed”, målande händer i historiska målningar som målats igen
av konstnärer. En reproduktiv process som både gör historien nära och
distanserad.
Jårg Geismar från Düsseldorf gör ett verk som hjälper
konstmuseet att bygga upp en samling av ”inte längre användbara” nycklar. Museets
besökare har under ett par månader haft möjligheten att donera nycklar till
verket och därmed även till konstmuseet. Varje donator har skrivit in sig i en
donationsbok. Varje nyckel bär på en egen historia. Konstnären kommer att
installera dem i en ny presentation, de ska ordnas och struktureras.
Flera verk behandlar samlande och sparande med psykologiska
undertoner, som uttryck för beteende som kan sägas gå lite för långt, tangera
gränser för mani och kanske galenskap. Magnus Bärtås har sparat ”gåvor” som han
har fått utan att be om dem under många år. Det faktum att han har sparat dem
är lika intressant som att han har fått dem. Vi visar en del av hans stora
samling ”gåvor” i en form som konstnären har skapat för utställningen. Hyun Jin
Kwak har under ett par år dokumenterat, fotograferat och filmat ett imponerande
renässanspalats i Reggio Emilia i Italien som bebos av en man som, förutom att
låta palatset förfalla i ett rasande tempo, fyller det från golv till tak med
föremål som skulle kunna vara bra att ha. Annika Erikssons verk ”12 paket från
min mamma” ingår i Moderna museets samling vilket vi lånat till utställningen
The Collector. När konstnären flyttade från sitt barndomshem skickade mamman
regelbundet paket med saker som hon tänkte att dottern behövde i sitt
vardagsliv. Dottern, konstnären Annika Eriksson, ville inte öppna paketen utan
sparade dem orörda i sin bostad. Nu visar vi alla paket och även dess innehåll.
Charles Labelle från USA har varit rädd för att gå in i stora byggnader. Sedan
år 1997 har han därför skärskådat varje byggnad han beträtt, han har mätt dem,
fotograferat dem och noterat uppgifter om tid och plats i ett register.
Därefter har han tecknat av varje byggnads entré i sina böcker. Till dags dato
har han gjort 15 000 teckningar. Vi visar c:a 300 av dem. Av EvaMarie
Lindahl visar vi en serie teckningar som påvisar en företeelse som fascinerat
henne. I USA finns det en rörelse som studerar och samlar på taggtråd. De ger
även ut en tidskrift om taggtråd och dess historia. Konstnären lyckas med sitt
verk att belysa hur något så trivialt och enkelt som en tråd kan laddas med
politisk, kulturell och historisk innebörd. Även Oscar Guermouche visar ett
verk som kan tyckas vara trivialt och enkelt men med en mycket stor laddning.
Hans verk 50 har visats förut, senast på Nationalmuseum under utställningen
”Lust och last”. Verket består av 50 små hårstrån och 50 kort i ett kartotek.
Håren representerar varje kvinna som han har haft intimt umgänge med.
Till utställningen har författaren och samlaren (f d flugsamlaren)
Fredrik Sjöberg skrivit en skräddarsydd text. Fredrik Sjöberg har bl a skrivit
trilogin Flugfällan, Flyktkonsten och Russinkungen samt alldeles nyligen Varför
håller man på?. Han kommer att läsa upp sin nyskrivna text, De Sju Dödssynderna under invigningen av The Collector och därmed får vi kanske
helt nya aspekter på vem samlaren egentligen är.
Elisabeth Fagerstedt
Museichef
Uppsala konstmusuem
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar