IN OPPOSITION
18/12 2002 – 29/1 2003
U
|
tställningen IN OPPOSITION i Botkyrka konsthall med
Per Kesselmar och Matthias van Arkel. har undertiteln målningar och rum och handlar på ett sätt om målerisk och
arkitektonisk gestaltning.
Den väcker också frågor om måleriets roll i
samtidskonsten. Associeras måleriet mer till tradition och stagnation än till
förnyelse? Finns det utmaningar och utvecklingsmöjligheter för unga konstnärer
inom genren idag?
För utställningen har Matthias van Arkel producerat
ett nytt verk. Han har tidigare visat målningar som har en rumslig utsträckning
långt utöver en traditionell duk eller pannå. Matthias målningar inkorporeras
och påverkar rum och arkitektur. Hundratals liter oljefärg brer ut sig över
golv, väggar och tak i skiftande färgkonstellationer och överraskande texturer.
Han applicerar färgen på underlaget med hjälp av press- och gnuggtekniker eller
palettknivar.
Verket Bedroom
som premiärvisas i Botkyrka konsthall bygger på ett omvänt koncept. Med
måleriet som utgångspunkt har Matthias skapat ett rum. Rummet har anspråk på
ideala och optimala proportioner och förhållanden som anpassats till målningen.
Målningen blir ett påtagligt arkitektoniskt element, ett tredimensionellt
material med skulpturala allusioner. Färgen är påtaglig och fysisk och skapar i
sig en genomgripande, stark rumslig upplevelse.
I kontrast mot Matthias holism och starka tilltal
framstår Per Kesselmars målningar som en serie upprepade viskningar. Tyst och
stilla, med en oerhört subtil och finkänslig placering i rummet, visar han sina
nya verk. Samtliga målningar förefaller att vara närmast monokroma målningar.
Verken Widescreens liknar tomma
filmdukar där själva filmen, projektionen, saknas. Men i ett stillsamt tempo
växer målningarna fram. De ”framkallas” genom perceptionen, ljusreflektioner,
ljussättningen och ett mycket subtilt laborerande med färgens ytterst minimala
gränser. I Donald Judds anda använder Per metaller och semi-skulpturala objekt
befinner sig i gränslandet mot upplösning och tycks framkalla ett måleri som
skenbart uppstår på näthinnan istället för på väggen.
Två konstnärer som vill utveckla genren ”måleri” på
skilda sätt. I båda fallen är rummet och rumsuppfattningen en viktig faktor.
Duken har ingen självklar funktion.
Elisabeth
Fagerstedt
Konsthallschef/curator
Botkyrka
konsthall
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar