BECOMING
Sissi Westerberg
7 september – 13 oktober 2013
UPPSALA KONSTMUSEUM
Sissi Westerberg
7 september – 13 oktober 2013
UPPSALA KONSTMUSEUM
Sissi
Westerbergs[1] separatutställning på Uppsala
konstmuseum – Becoming – har en
tydlig riktning. Den ställer frågor. Den undersöker. Den är empirisk men bygger
samtidigt på en tradition. Man kan säga att den ”andra vågens feminism”, från
1970-talet och framåt, har utvecklat ett nytt konstnärligt förhållningssätt,
nya arbetsmetoder, ny estetik och nya perspektiv hos en hel generation
samtidskonstnärer. Där hakar Sissi Westerberg i. Hennes konstnärliga
arbete visar tydliga referenser till viktiga feministiska konstnärer som Janine
Antoni (f 1964) och tidiga kvinnosakskämpar som Virginia Woolf (1882 – 1941).
Ibland är Sissi Westerbergs kommentar till sina föregångare så tydlig att man
kan tala om flera verk som ”hommager”. Hon lyfter fram historiskt förankrade
frågeställning i en samtida kontext med
utgångspunkt i personliga drömmar och i undermedvetna
drifter. Det traditionellt feministiska interagerar med samtida
konsumtionskritik och identitetskris och lyfts dessutom fram genom den genuint
mänskliga kroppen. Sissi Westerbergs konst är framförallt kroppslig till sin
metod och sitt uttryck.
Becoming är såväl utställningens
titel som benämningen på en serie verk som hon har arbetat med en tid. Man kan
säga att det började med hennes arbete med smycken och ornament. Hon ville röra
sig i gränslandet mellan det artefaktiska och det av naturen givna ornamentet,
mellan former skapade av människor för att dekorera och markera avstånd från
naturen och de mer ”oönskade” kroppsliga ornamenten, som t ex kroppsöppningar
och kroppsvätskor. Hon använde former som både tycktes förföriskt attraktiva
men samtidigt påminde om de mest tabubelagda delarna av människokroppen. Som om
kroppen flutit ut från den skyddande huden och de döljande kläderna och blev
till broscher och halsband.
Som
en förlängning av temat har Sissi Westerberg skapat en karaktär, en
medelklasskvinna iklädd trenchcoat. Hon har figurerat i ett antal
performanceverk som bl a har uppförts genom Rejmyre Art
Lab där Sissi Westerberg är co-director. Man kan se denna
kvinnokaraktär som provocerar och provoceras av gränsdragningen
mellan natur och kultur, mellan objekt och abjekt, mellan norm och tabu.
Videodokumentären Drawing a Line
gjorde succé på Liljevalchs vårsalong år 2011. Den visar en performance där kvinnokaraktären
målar en chockrosa linje på en vägg med sin egen kropp. Hur det går till och
vilken del av kroppen som utgör hennes pensel lämnas obesvarat.
Kvinnan
i trenchcoat rör sig på den yttersta gränsen mot att släppa fram de mest
djuriska krafterna inom sig, att släppa taget och att sluta vara sansad. Vad
skulle hända om det djuriska i henne tog över, eller om naturen tog över henne,
tog tillbaka henne?, frågar Sissi Westerberg.
Genom
den USA-baserade konstnären Janine Antonis kroppskonst hittar vi fram till fler
aspekter av Sissi Westerbergs arbete. Kroppen som objekt och som redskap. När Janine Antoni
målade gallerigolvet med sitt hår som pensel och hårfärgningsvätska som
målarfärg (Loving Care, 1992) lyfte
Sissi Westerberg fram temat på nytt i verket Drawing a Line.
När Janine Antoni skulpterade med sina tänder
i choklad och fett (Gnaw, 1992)
arbetar nu Sissi Westerberg vidare med sitt nyaste verk, Ett eget hus, och
skulpterar med sina egna tänder, i trä, en liten hydda som passar perfekt till
hennes egen kropp och kroppsmått.
Virginia
Woolfs essä A Room of One´s Own
(1929) handlar i mångt och mycket om behovet hos alla skapande människor att ha
ett eget livsrum och naturligtvis i kvinnornas fall även en personlig
grundtrygghet och jämlikhet. Sissi Westerberg uttrycker i verket Ett eget hus ett direkt fysiskt behov av
att ha det egna rummet men hon vet inte riktigt varför. Ger rummet henne frihet
eller är det en bur? Det är själva driften att skapa det som styr hennes
handlande.
I
serien av verk som benämns I am Open ställs
frågor om design av vardagliga föremål. Varför ser de ut som de gör? Varför
liknar de inte oss människor? Konstnären testar en tanke om att
funktionalismens formspråk syftade till att avlägsna oss från naturen, genom
det enkla och avskalade, oornamenterade och minimalistiska, blir vi mer
mänskliga och mindre hotade av det oordnade och förgängliga. I flera verk
utsätter konstnären oss även för kroppsliga och köttiga ”tabun”. Hon gör
kroppen till ännu mer kropp. Varför är det svårt för oss? Vilka tabun och
kulturella arketyper får oss att både förföras och att äcklas?
För att citera den franske filosofen Gilles Deleuze
(1925 – 1995); konsten är vårt sätt att
skapa nya erfarenheter – via affekter. Så arbetar även Sissi Westerberg,
hon lyfter fram och låter tabubelagda ämnen skava i gränsen mellan attraktion
och affekt.
Becoming är en utställning om ”att
bli till”, att möta sig själv och att röra sig framåt.
ELISABETH
FAGERSTEDT
Museichef/curator
Uppsala
konstmuseum
[1] Sissi
Westerberg är född 1975 och hon är vid
bl a konstfackskolan i Stockholm. Hon är verksam
i Sverige och en rad andra länder. (se CV.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar